وظایف پرستار نوزاد چیست؟

وظایف پرستار نوزاد چیست؟ ویژگی‌های یک پرستار خوب

وظایف پرستار نوزاد شامل مراقبت و نگهداری از کودک، ارتباط برقرار کردن با عواطف و عادات نوزاد، کمک به پیشرفت او و سایر موارد است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. علاوه بر آن یک پرستار باید از همه نظر مورد اعتماد باشد و امتحان خود را پس داده باشد. اکثر والدین برای مراقبت از کودکان دنبال پرستاری مورد اعتماد و مقرون به صرفه هستند. پیش از انتخاب پرستار باید این سؤال را مطرح کرد که وظایف پرستار کودک چیست؟

وظایف پرستار نوزاد

در کل برای وظایف پرستار نوزاد و کودک پاسخ‌ها و نظرات متفاوتی داده می‌شود، چون هر خانواده‌ای انتظارات متفاوتی از پرستار دارند. با این وجود در ادامه برخی از مهم‌ترین وظایف پرستار کودک و نوزاد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تامین امنیت کودک

مهم‌ترین و اولین وظایف پرستار نوزاد تأمین امنیت نوزاد و کودک است. والدین باید مطمئن شود که پرستار امنیت کودک را در خانه و یا بیرون خانه تأمین می‌‌کند. پرستار باید همیشه کنار کودک باشد و یا در مواقعی که بخواهد وسایل حمام و یا ناهار کودک را آماده کند باید مطمئن شود که کودک محیطی امن است.

وظایف پرستار نوزاد

آماده کردن بطری شیر کودک

یکی دیگر از وظایف پرستار کودک، تهیه و آماده کردن بطری شیشه شیر کودک است. پرستار بطری‌ شیر کودک را باید همیشه ضدعفونی و تمیز کند.

حمام دادن کودک

پرستاران موظف هستند همیشه برای حمام دادن کودک (به خصوص نوزاد) از روش‌های کاملا ایمنی عادی پیروی کنند. پرستار باید بدون رساندن هیچ آسیبی و با چک کردن دمای آب کودک را حمام دهد.

پوشاندن لباس و عوض‌ کردن پوشک

از دیگر وظایف پرستار پوشاندن لباس نوزاد با آرامش و دقت بالا است، علاوه بر آن زمانی که کودک پوشک خود را کثیف کند، پرستار باید با سرعت آن را تعویض نماید.

آماده کردن غذا و میان وعده

آماده کردن غذا و میان وعده یکی دیگر از وظایف پرستار نوزاد بوده که ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. پرستار موظف است که کاملا در مورد تمام حساسیت‌های کودک بداند و از والدین بپرسد که چه غذاهایی برای او ممنوع است.

آماده کردن غذا و میان وعده از وظایف پرستار کودک

دارو دادن به کودک

یکی از وظایف مهم و حساس هر پرستاری دادن داروهای مخصوص به کودک است. باید داروها مطابق دستور به کودک داده شود و دقیقا دستورالعمل‌های دوز رعایت گردد.

انضباط کودک

عمدتا انضباط هر کودکی بر عهده پدر مادر آن کودک است، ولی در غیاب پدر آماد پرستار باید مسئولیت انضباط کودک را برعهده بگیرد. برای این منظور پرستار باید از راهکارها و روش‌های آموزشی مطابق نظر خانواده پیروی کند.

به موقع خواباندن کودک

ممکن است این وظیفه برای پرستار کمی دشوار باشد چون بعضی از کودکان برای خوابیدن همکاری نمی‌کنند. علاوه بر آن پرستار می‌بایست مطمئن شود که روال‌های قبل از خواب از قبیل پوشیدن لباس خواب، مسواک زدن، خواندن داستان غیره به خوبی رعایت می‌شود.

وقت گذراندن با کودک

از دیگر وظایف پرستار کودک وقت گذراندن با کودک است. یک پرستار حرفه‌ای باید بداند که چگونه با با کوک وقت بگذراند، برای این منظور می‌تواند از اسباب‌بازی‌ها و کاردستی‌های مختلف استفاده کند.

دادن اطلاعات تماس ضروری و والدین

از دیگر وظایف پرستار نوزاد، دادن اطلاعات تماس ضروری به والدین کودک است، برای این منظور علاوه بر شماره تلفن افراد نزدیک خانواده، شماره تماس اضطراری هم باید به کودک آموزش داده شود.

کمک به تکالیف درسی کودک

پرستاری که از کودک مدرسه رو نگهداری می‌کند باید مطابق با توافقی که بین والدین و پرستار شکل گرفته به تکالیف درسی کودک کمک کند. پدر یا مادر ممکن است از پرستار بخواهند پیش از اجازه دادن به کودک برای بازی، تماشای تلویزیون و یا انجام سایر فعالیت‌های تفریحی، از اینکه کودک تکالیف خود را انجام داده است مطمئن شود.

تمیز کردن مکان‌های بازی و اسباب بازی‌ها

یکی دیگر از وظایف پرستار نوزاد، تمیز کردن مکان‌های بازی و اسباب بازی‌های او است. توجه داشته باشید در صورتی که پرستار از چند کودک مراقبت می‌کند و یا کودک دچار سرماخوردگی است باید مکان‌های بازی را تمیز نگه دارد تا مانع انتشار میکروب‌ها شود.

بردن کودک به مدرسه

در صورتی که والدین شاغل هستند و نمی‌توانند کودک خود را به مدرسه ببرند، می‌توانند از پرستار بخواهند که این کار را انجام دهد.

توانایی آرام کردن کودک آشفته

در مواقعی که کودک دچار پرخاشگری، آشفتگی و عصبانیت می‌شود یک پرستار ماهر باید بتواند آرامش خود را حفظ کرده و او را آرام کند. توجه داشته باشید که در این مواقع رفتار پرستار مهم است.

وظایف پرستار کودک

شناخت ویژگی‌های کودک

از دیگر وظایف پرستار کودک، داشتن آگاهی در مورد عادات و ویژگی‌های کودک بوده تا با کودک بهترین رفتار را داشته باشد.

شستن لباس‌ها و انجام کارهای ساده خانه

پیش از بستن قرارداد والدین کودک می‌توانند از پرستار بخواهند که کارهای خانه را نیز انجام دهد، مخصوصا وقتی کودک نوپا و یا شیر خوار است. چون در این مواقع خانه بسیار نامرتب است. کارهای مربوط به خانه می‌تواند شامل تمیز کردن، شستن اسباب‌بازی‌ها، تمیز کردن فضای بازی، مرتب کردن اتاق خواب کودک و غیره باشد.

استخدام پرستار در منزل

برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس‌های زیر تماس حاصل نمایید.

۰۲۱-۴۴۳۸۰۱۷۲۰۲۱-۴۴۳۸۰۸۹۵

۰۹۱۲-۵۴۶۱۷۲۹۰۹۱۲-۴۶۲۲۵۹۶

زمان مناسب برای استخدام پرستار کودک

می‌توان مطابق با نیاز و شرایط زمان‌هاس خاصی برای کودک پرستار استخدام کرد. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • فقط برای چند ساعت در روز
  • در روزهای خاصی از سال
  • در موقعیت‌هایی مانند مسافرت و یا مهمانی رفتن
  • هنگام مراقبت از کودکان چند قلو
  • در صورت بستری شدن در بیمارستان
  • در شرایط غیر منتظره
  • رسیدگی به مسائل شخصی در روزهای دیگر هفته
  • به دنیا آمدن یک پرستار جدید
  • برای مراقبت از کودک در سفر و تعطیلات
  • نیاز مادر به استراحت و کاهش خستگی ناشی از مراقبت از کودکان و پرستاران
  • مراقبت کردن از کودک در ساعات کاری والدین

مادریار کیست؟

مادریار به شخصی گفته می‌شود که به شکل پاره وقت و یا تمام وقت برای مراقبت از کودک و مدیریت کارهای خانه استخدام شود و به والدین کمک کند. در مواقعی که به دلیل مشغله کاری و یا در شرایط دیگری والدین بتوانند از کودک مراقبت کنید، استخدام یک فرد برای کمک به کارهای مربوط به کودک و خانه یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان انجام داد.

وظایف مادریار

وظایف پرستار نوزاد (مادریار) با پرستار عادی کودک کمی متفاوت است. این وظایف عبارتند از:

  • قابل‌ اعتماد بودن
  • انجام ندادن کارهای شخصی در منزل شما
  • متعهد بودن
  • وقت‌شناسی و اهمیت‌دادن به برنامه تعیین شده توسط والدین
  • آرامش و صبر
  • عدم مصرف دخانیات یا هرگونه اعتیاد به مواد مخدر
  • علاقه‌مند به نگهداری از کودک در منزل
  • تجربه و سابقه عالی در فعالیت در زمینه کودکان
  • مقید بودن به دستورات و پیروی از قوانین والدین
  • مسلط به مهارت‌ها و گواهینامه‌های کمک‌های اولیه
  • داشتن مدارک و گواهینامه‌های مرتبط با مهارت در این زمینه کاری

شرح وظایف مادریار

والدین باید با مادریار قبل از استخدام و بستن قرارداد در مورد وظایفی که برعهده دارد به طور دقیق و کامل صحبت کرده و همچنین میزان حقوق پرستار را با توجه به وظایف پرستار نوزاد تعیین کنند.

شرح وظایف پرستار نوزاد

خانواده‌هایی که بیشتر از یک فرزند دارد به وجود مادریار بیشتر نیازمند هستند. در مواقعی که والدین شاغل هستن تمام مسئولیت مربوط به فرزندان و خانه به عهده مادریار است. ولی در صورتی که مادر خانه باید می‌تواند بخشی از کارها را انجام دهد و مادریار فقط به او کمک کند.

ویژگی‌های پرستار کودک

خانواده‌ها علاوه بر مسئولیت‌های پرستار، باید ویژگی‌های پرستار کودک را نیز بشناسند تا فرد مناسبی را برای نگهداری از فرزند خود استخدام کنند. ماهیت کار پرستار نیز مورد بحث قرار گرفت.

واکسینه بودن پرستار کودک

قبل از استخدام پرستار باید حتما سلامت فردی او را بررسی کنید، مخصوصا در صورتی که کودک نوزاد است. علاوه بر این نوزادان و کودکان خردسال می‌بایست در مقابل بیماری‌‌های خطرناکی که بسیار راج‌ هستند از قبیل سیاه سرفه، آنفولانزا، دیفتری، هپاتیت B، سرخک، فلج اطفال، آبله مرغان و اوریون واکسینه شوند. توجه داشته باشید که این اقدامات بسیار مهم است، چون اطفال در مقابل بیماری‌ها سیستم دفاعی مناسب و قوی دارند.

قابل اعتماد بودن

پرستار کودکی که برای نگهداری و مراقبت فرزند خود استخدام می‌کنید باید قابل اعتماد و مسئولیت پذیر باشد. این ویژگی‌ها رسیدن به موقع سر کار، نگهداری با دقت از کودک و انجام سایر وظایف ذکر شده را شامل می‌شود. برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی و یا دلخوری در بین طرفین، حتما قراردادی ارائه دهید و تمامی موارد را از قبیل وظایف، حقوق و سایر موارد در آن ذکر کنید.

راحتی با پرستار

بعضی از والدین حس می‌کنند که با یک خانم غریبه در تمام ساعات روز در خانه خود هستند و اصلا حریم خصوصی ندارند، به همین دلیل حتما فردی را استخدام کنید که با او راحت هستید و به خوبی با او ارتباط برقرار می‌کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله وظایف پرستار نوزاد را مورد بررسی قرار دادیم. پرستاریاب با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی آماده رساندن بهترین خدمات به شما عزیزان برای انتخاب بهترین پرستار در کلیه مناطق تهران و کرج می‌باشد.

تماس با پرستاریاب

پرستاریاب با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی آماده رساندن بهترین خدمات به شما عزیزان برای انتخاب مناسب‌ترین پرستار در کلیه مناطق تهران و کرج می‌باشد.

۰۲۱-۴۴۳۸۰۱۷۲۰۲۱-۴۴۳۸۰۸۹۵

۰۹۱۲-۵۴۶۱۷۲۹۰۹۱۲-۴۶۲۲۵۹۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *