وظایف پرستار سالمند در منزل چیست؟ (10 مورد)

وظایف پرستار سالمند در منزل چیست؟ (10 مورد)

‌در این مقاله وظایف پرستار سالمند در منزل و خدماتی که یک پرستار خوب ارائه می‌دهد را بیان می‌کنیم. توصیه می‌شود هنگام مصاحبه حضوری، وظایف پرستار و انتظارات خود را به طور کامل بیان کنید و بعد از رضایت طرفین، مسئولیت عزیز خود را به او واگذار کنید. توجه داشته باشید تا که استخدام پرستار سالمند بدون شناخت کافی ممکن است موجب وخامت وضعیت فرد سالمند شده و پیامدهای خطرناکی داشته باشد، پس قبل از استخدام حتما باید با اخلاقیات پرستار آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا با وظایف پرستار سالمند در منزل بیشتر آشنا شوید.

شرح وظایف پرستار سالمند

وظایف پرستار سالمند با توجه به شرایط سالمند، متفاوت و منحصر به فرد بوده و شامل نظارت و مراقبت دقیق بر روی وضعیت روانی و فیزیکی سالمندان است. پرستاران موظف هستند انجام امور روزمره همچون رعایت بهداشت شخصی و تغذیه را نیز به عهده داشته باشند. در ادامه به برخی از اساسی ترین وظایف پرستار سالمند آشنا شوید:

استخدام پرستار در منزل

برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس‌های زیر تماس حاصل نمایید.

۰۲۱-۴۴۳۸۰۱۷۲۰۲۱-۴۴۳۸۰۸۹۵

۰۹۱۲-۵۴۶۱۷۲۹۰۹۱۲-۴۶۲۲۵۹۶

  • هم صحبتی با سالمندان
  • کمک و انجام فعالیت‌‌ های بدنی
  • کمک به رعایت بهداشت فردی
  • ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان
  • انجام امور نظافتی منزل در صورت نیاز
  • اداره و مدیریت داروها
  •  اصلاح سالمند
  •  چک کردن علائم حیاتی بیمار
  • پشتیبانی روانی و توجه به سلامت روان فرد مسن
  • آموزش به خانواده‌های سالمندان
  • ارائه حمایت عاطفی و روحی
  • برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده
  • پیگیری مراقبت‌های پزشکی
  • ارائه مراقبت‌های ویژه بهداشتی
  • ارزیابی نشانه‌های تشدید بیماری
  • بررسی وضعیت سلامتی جسمی سالمند
شرح وظایف پرستار سالمند

در ادامه مهم‌ترین وظایف پرستار سالمند را بررسی خواهیم کرد.

هم صحبتی با سالمندان

یکی از مهم‌ترین وظایف پرستار سالمند، رسیدگی به وضعیت عاطفی افراد سالمندی است که تنها زندگی می‌کنند. بعضی از پرستارها صبر و حوصله کافی دارند و می‌توانند همدم بسیار مناسبی برای سالمندان باشند. همچنین برخی از افراد آموزش‌هایی از قبل دیده‌اند تا فعالیت‌های مناسب سن سالمندان را در نظر داشته باشند تا آن‌ها با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. فعالیت‌های زیر از جمله خدماتی بوده که پرستاران سالمند می‌توانند آن‌ها را انجام دهند:

  • بردن فرد سالمند به گردش
  • استفاده از کتاب و کتاب‌‌خوانی برای اوقات فراغت
  • انجام بازی‌‌های مناسب و ایجاد سرگرمی بیشتر
  • همراهی کردن فرد سالمند برای پیاده‌‌روی و غیره

انجام دادن این فعالیت‌‌ها تاثیر چشمگیری بر روی شادابی و روحیه افراد سالمند خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی و ویژگی‌های پرستار سالمند، داشتن روحیه همدل و توانایی هم صحبتی با افراد سالمند است. توجه داشته باشید که توانایی در هم صحبتی به برقراری ارتباط موثر کمک بزرگی کرده و در برخی از موارد نیز امکان دارد که پرستار با داشتن رفتار درست، بدخلقی‌های فرد سالمند را از بین ببرد.

کمک به انجام حرکات و فعالیت‌‌ های بدنی

از دیگر وظایف پرستار سالمند می‌توان کمک به انجام حرکات و فعالیت‌های بدنی برای کمک به بهبود وضعیت حرکتی فرد اشاره کرد. یک پرستار خوب سالمند باید برای به محدودیت‌های حرکتی فرد و وضعیت جسمی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا با انجام حرکات اصلاحی بتواند برای افزایش توان و قدرت حرکتی آن فرد راهکارهایی ارائه بدهد. در واقع پرستار باید قادر به همراهی با فرد سالمند برای قدم زدن و ایجاد تحرک در آن‌ها باشد و در انجام فعالیت‌‌هایی همچون پوشیدن لباس، حمام کردن و غیره به آن‌ها کمک کند.

علاوه بر آن پرستار سالمند باید هنگام خوابیدن فرد در تختخواب، جابجایی بر روی تختخواب، ویلچر و یا صندلی، غذا دادن به فرد سالمند به آن فرد کمک کند. لازم به ذکر است، باید هنگام غذا دادن به سالمندان به وضعیت جسمانی او توجه داشت و ترجیحاً از رژیم غذایی که پزشک تجویز کرده استفاده کرد.در برخی از موارد ممکن است فرد به انجام دادن حرکات فیزیوتراپی در منزل نیاز داشته باشد. انجام حرکات فیزیوتراپی در منزل و ارائه گزارشات روند بهبودی فرد به پزشک از وظایف پرستار سالمند است.

کمک به انجام حرکات و فعالیت‌‌ های بدنی یکی از وظایف پرستار سالمند

توجه داشته باشید که بسیاری از سالمندان قادر به انجام حرکات بدنی خود نیستند و در برخی از موراد نیز به انتقال او از ویلچر نیاز است، به همین دلیل می‌توان گفت کمک و انجام فعالیت‌‌‌های بدنی یکی از مهمترین وظایف پرستار سالمند است. در این شرایط پرستار باید امور حرکتی آن فرد را انجام دهد و با زیر نظر گرفتن را شرایط جسمی و حرکتی او تمامی فعالیت‌هایی که توان حرکتی شخص را بهبود می‌دهد انجام دهد تا به فرد سالمند کمک کند به صورت مستقل امور شخصی خود را انجام دهد.

لازم به ذکر است که این فرآیند ممکن است همراه با چالش‌های متعددی باشد برخی از فعالیت‌های فیزیکی که وضعیت بدنی سالمندان را تحت تاثیر قرار داده و به عملکرد بهتر و حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند عبارتند از:

  • گردش در پارک
  • پیاده‌روی
  • انجام تمرینات ویژه بدنی

کمک به رعایت بهداشت فردی

کمک به امور شخصی و رعایت بهداشت فردی سالمند یکی از مهمترین وظایف پرستار سالمند است. هنگامی که فرد سالمند به دلایل مختلفی مخصوصا بیماری و سایر محدودیت‌ها قادر به انجام امور شخصی‌ خود نباشد، به فرد دیگری برای حمام کردن، شست‌و‌شوی، دستشویی رفتن و غیره نیاز دارد. برخی از افراد سالمند امکان دارد که به محدودیت‌‌های شدید حرکتی دچار شده باشند و نتوانند شخصی‌‌ترین کارهای خود را انجام دهند. در این شرایط پرستار سالمند باید با توجه به آموزش‌‌هایی که دیده است به فرد سالمند کمک کرده و با مهربانی، ملایمت و حفظ اعتماد به نفس او برای انجام کارهای شخصی به فرد سالمند کمک کند. فرد پرستار در صورت نیاز باید کارهای زیر را انجام دهد:

  • کمک به فرد سالمند هنگام حمام کردن و شستشو
  • شستشو و تعویض روتختی و ملحفه فرد سالمند
  • آراستن شخص سالمند
  • شانه کردن موهای سالمند و اصلاح آن
  • کمک به رعایت بهداشت دهان و دندان‌‌
  • نظافت سالمند هنگامی که شخص سالمند به بیماری‌‌های بی‌‌اختیاری ادرار و اجابت مزاج دچار است.

ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان

ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان یکی از مهمترین وظایف پرستار سالمند است. یک پرستار خوب می‌بایست با در نظر گرفتن حریم شخصی فرد سالمند و با نهایت آرامش و ملایمت به او کمک کند تا آن فرد نیازهای اولیه خود را برطرف نماید. همچنین پرستار سالمند باید باگذشت و مهربان باشد و نیازهای اولیه سالمند را همچون نیازهای خودش بداند و تمام تلاش خود را برای کمک به او بکند.

می‌توان گفت که نخستین نیاز هر سالمندی رعایت نیازهای شخصی و نظافتی است، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین وظایف پرستار سالمند ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان بوده و باید در مرحله اول این نیازها توسط پرستار سالمند برطرف شود. توصیه می‌شود پیش از استخدام پرستار، به صورت کامل شرایط فرد سالمند را به پرستار شرح داده و بعد از آن او وظایفی که از او انتظار دارید را بیان کنید.

انجام امور نظافتی منزل در صورت نیاز

وقتی فرد سالمند تنها زندگی کند و نتواند امور شخصی خود را انجام دهد و همچنین از عهده مسئولیت کارهای خود برنیاید، پرستار سالمند با توافق قبلی باید امور منزل فرد سالمند را نیز بر عهده گرفته و به خانواده فرد سالمند نیز در انجام این امور کمک کند. اکثر افراد سالمند از فرزندانانشان دور هستند و نمی‌توانند از کمک‌های آن‌ها بهره‌مند شوند. در شرایطی که شخص سالمند قادر به انجام کارهای نظافتی منزل نباشد و به کمک دیگران برای انجام این کار نیاز داشته باشد، می‌توان از پرستار سالمند در انجام اموری همچون آشپزی کردن، شستن لباس‌‌ها، بیرون بردن زباله‌‌ها و غیره کمک گرفت.

انجام امور نظافتی منزل در صورت نیاز یکی از وظایف پرستار سالمند

با توجه به اینکه یکی از مهمترین و اصلی‌ترین نیازهای هر فردی زندگی در محیطی تمیز و پاکیزه است، به همین دلیل توصیه می‌شود تا جای ممکن برای انجام امور منزل از پرستار کمک بگیرید. در کل می‌توان گفت بهبود وضعیت زندگی و خانه فرد سالمند در شرایطی که شخص دیگری برای کمک نباشد و یا آن شخص توانایی و یا تمایلی به انجام کارهای منزل و امور شخصی نداشته باشد، از وظایف اصلی و تعریف شده پرستار سالمند است. در برخی مواقع با توجه به شرایط تغذیه و وضعیت جسمی فرد سالمند، درست کردن غذا نیز جزو وظایف پرستار سالمند به شمار می‌رود تا فرد سالمند نیازهای فیزیکی خودش را با رعایت رژیم غذایی مناسب دریافت کند.

اداره و مدیریت داروها

اداره و مدیریت داروها یکی از مهمترین وظایف پرستار سالمند است. پرستار سالمند موظف بوده که سر ساعت و به موقع داروهای فرد سالمند را به او بدهد و با توجه به داروهای مصرفی وضعیت جسمی او را بررسی کرده و به دکتر ارائه دهد. سپس باید دستورات پزشک را دریافت کند و بر اساس آن، داروها با دقت و دوز مناسب به سالمند بدهد و همچنین از مصرف صحیح داروها توسط سالمند اطمینان حاصل کند.

ممکن است که سالمند به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، فشار خون بالا و غیره مبتلا باشد و باید در ساعت‌های مشخص شده توسط پزشک دارو مصرف کند، به همین دلیل باید پیش از استخدام پرستار سالمند نوع بیماری و زمان دقیق مصرف دارو را به پرستار اطلاع دهید.

 اصلاح سالمند

بسیاری از افراد سالمند به دلایل مختلفی همچون بیماری و عدم تحریک قادر به اصلاح درست خود نیستند، به همین دلیل اصلاح سالمند نیز یکی دیگر از وظایف پرستار سالمند است.

 چک کردن علائم حیاتی بیمار

پرستار سالمند موظف است که هرچند وقت یکبار علائم حیاتی بیمار همچون قند خون، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، اکسیژن خون و غیره را بررسی و کنترل کند.

پشتیبانی روانی و توجه به سلامت روان فرد مسن

پرستار سالمند موظف است به سلامت روحی فرد سالمند و خانواده وی توجه ویژه‌ای داشته باشد و از او به طرز صحیحی حمایت روانی کند. یکی از مهم‌ترین وظایف پرستار سالمند کمک به افراد مسن بوده تا با اضطراب‌های دوران پیری، مشکلات روانی و بیماری‌هایشان به خوبی کنار بیایند.

آموزش به خانواده‌های سالمندان

پرستار سالمند باید به خانواده‌ی افراد سالمند بیمار یا سالم، آموزش‌های لازم را در زمینه‌های تغذیه، بهداشت، فیزیوتراپی، تمرینات فیزیکی، نحوه مصرف داروها و غیره بدهد. این آموزش به خانواده‌ها کمک می‌کند تا وقتی پرستار سالمند حضور نداشته باشد، بتوانند از سالمند به طرز درستی از عزیزشان مراقبت و نگهداری کنند.

تماس با پرستاریاب

پرستاریاب با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی آماده رساندن بهترین خدمات به شما عزیزان برای انتخاب مناسب‌ترین پرستار در کلیه مناطق تهران و کرج می‌باشد.

۰۲۱-۴۴۳۸۰۱۷۲۰۲۱-۴۴۳۸۰۸۹۵

۰۹۱۲-۵۴۶۱۷۲۹۰۹۱۲-۴۶۲۲۵۹۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *