رشد و پرورش کودک

رشد و پرورش کودک یکی از مهم‌ترین موضوعات در بین خانواده‌ها و اجتماعات است. هر کودکی به طور متفاوتی در ابتدای زندگی خودش شروع به رشد می‌کند و بیشتر این رشد به شیوه تغذیه، تربیت و پرورش آن کودک بستگی دارد. رشد کودک از لحظه‌ای که در رحم مادر بوده آغاز شده و پس از تولد به دوران نوزادی و کودکی می‌رسد.

در دوره نوزادی، کودک به طور معمول به خراش‌های کودکی و تعامل با اشیاء و محیط پیرامونش علاقه‌مند است. در طول این دوران، کودک باید تعیین‌کننده‌هایی از جمله رسیدن به وزن و قد نرمال را به دست بیاورد. تغذیه از مهم‌ترین عوامل در کمک به رشد و تقویت بالافعل و فعالیت‌های جسمی نوزادان است.

از دوران پایین‌تر کودکی تا دوره بالای ‌نوجوانی، کودک در پی تعامل با همسالان و فراگیری مهارت‌های جدید است. همچنین فعالیت‌های بدنی از جمله بازی‌ها به کودک کمک می‌کند تا بدن خود را‌ قوی کرده و از شادی و رضایت داشته باشد.

در نهایت، تغذیه مناسب، فعالیت بدنی، تعامل با محیط اجتماعی و توجه به تربیت و پرورش کودک، همگی به دستیابی به یک رشد سالم و موفقیت‌آمیز‌ کودک کمک می‌کند. بنابراین، خانواده‌ها و جامعه باید به این موضوعات توجه کافی را در طول رشد کودکان خود اختصاص دهند.

نقاط عطف رشد و پرورش کودک ۲ ساله

  • رشد جسمی
  • رشد عاطفی
  • توسعه اجتماعی
  • توسعه شناختی
  • نقاط عطف دیگر
  • چه موقع نگران باشید

وقتی کودک شما ۲ ساله شد، تقریباً هر ماه شاهد رشد و پرورش کودک و تغییرات بزرگی در کوچولوی خود خواهید بود. آنها به محض اینکه خود به خود در محیط خود گشت و گذار می کنند، احتمالاً استقلال دارند.

و این نشانه خوبی است که آنها از خود نشان می دهندو بدون کمک شما کارهای بیشتری را انجام می دهند.

رشد جسمی

کودک ۲ ساله شما دوست دارد مهارت های حرکتی تازه خود را به نمایش بگذارد. خواه در حال دویدن، کوهنوردی، پرتاب یا لگد زدن باشند – می توانید از کودک کوچک خود انتظار پیشرفت بزرگ بین سنین ۲ تا ۳ سال را داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که کودکان ۲ ساله در حال کنترل بهتر حرکات دست و انگشت خود هستند، که نشانه هایی از رشد و پرورش کودک و مهارت های حرکتی خوب آنها است .

شما می توانید از کودک نوپای خود انتظار داشته باشید که بتواند یک مداد یا مداد رنگی را نگه دارد و خطوط و دایره ها را کپی کنید.

مهارت های حرکتی ناخالص:

همزمان با رشد عضلات کودک، مهارت های کوهنوردی او نیز رشد می کند. بیشتر کودکان ۲ ساله می توانند از روی مبلمان بالا بروند، توپ را لگد بزنند و در مسافت های کوتاه بدوند.

مهارت های حرکتی ظریف:

در رشد و پرورش کودک ۲ ساله می توانند دست کم چهار بلوک را خط بزنند، رنگ آمیزی کنند، روی هم چیده و گیره های گرد یا مربع را در سوراخ قرار دهند.

نکات برجسته اصلی:

کودک شما بیشتر مانند یک بزرگسال شروع به راه رفتن می کند. در این سن، آنها می توانند بدون افتادن در کنار شما راه بروند و باید با کمک کم از پله ها استفاده کنند.

نکته والدین

در این سن نیازی به انجام فعالیت هایی برای کودک خود نخواهید داشت. بیشتر کودکان ۲ ساله در تبدیل هر محیط به زمین بازی متخصص هستند. اما به دلیل افزایش تحرک، رشد و پرورش کودک ،هوشیاری در مورد ضد کودک بودن بسیار مهم است.

رشد عاطفی

به یک دلیل “دو نفره وحشتناک” نامیده می شود. این سن غالباً آغازگر خلق و خوی است. این انتظار می رود همانطور كه ​​كوچك ها در حال ناامیدی، ناراحتی، خستگی یا گرسنگی هستند، یاد می گیرند چگونه خود را بیان كنند. از آنجا که کودکان ۲ ساله مهارت گفتاری در گفتن “من عصبانی هستم” یا “احساس تنهایی می کنم” ندارند، نمی توانند احساسات خود را به کسی بگویند. بنابراین آنها بیشتر نشان می دهند تعجب نکنید وقتی کودک شما روی زمین افتاد و شروع به فریاد زدن کرد. این بخشی از رشد و پرورش کودک طبیعی است..

مراحل کلیدی

  • طیف وسیعی از احساسات، از غم و اندوه تا عصبانیت را نشان می دهد
  • وقتی می توانند به خود لباس بپوشند یا کارها را به طور مستقل انجام دهند، احساس خوبی دارند.
  • تغییرات خلقی مکرر دارد که نشان می دهد کودک شما در تلاش است کنترل انگیزه ها، احساسات و اعمال خود را کنترل کند.
  • گفتار و کردار دیگران را کپی می کند، و سعی می کند به همان روشی که به او آرامش داده اید به او آرامش دهید.
  • درگیر بازی وانمود می شود.
  • گاهی سرکشی رفتار می کند تا ببیند چه اتفاقی می افتد.

والدین

رفتار خوب کودک خود را تحسین کنید، ۲ مانند کمک به لباس پوشیدن یا برداشتن اسباب بازی ها در هنگام درخواست. کودک ۲ ساله شما شروع به دیدن خود به عنوان توانایی و شایستگی می کند که باعث افزایش عزت نفس او می شود.

توسعه اجتماعی

بیشتر کودکان ۲ ساله ذاتاً “خودمحور” هستند، به این معنی که آنها هنوز نمی توانند درک کنند که مردم ممکن است افکار یا نگرانی های خاص خود را در خارج از آنها داشته باشند. آنها فکر می کنند که جهان همیشه در اطراف آنها و نیازهای آنها می چرخد. بنابراین اگر کودک نوپای شما آماده بازی با کودکان دیگر به روشی سنتی، دادن و گرفتن نیست، تعجب نکنید.

در عوض، آنها ممکن است ترجیح دهند در کنار بچه های دیگر بازی کنند، برخلاف آنها. اما، حتی در این مرحله، آنها دوست دارند در کنار دیگران باشند. و بودن در کنار دیگران یک فرصت عالی برای کودک شما برای یادگیری رشد و پرورش کودک در مورد تعاملات اجتماعی است .

نکته والدین

اجازه دهید کودک شما با دیگر کودکان نوپا بازی کند. اگر بازی خشن یا ناامن شد، مداخله کنید، اما اطمینان حاصل کنید که به کودک خود فرصت های زیادی برای تمرین بازی با کودکان دیگر می دهید تا آنها یاد بگیرند چگونه با همسالان کنار بیایند .

توسعه شناختی

در حدود ۲ سالگی، شما خواهید دید. که کودک نوپای شما بازی های تخیلی ایجاد می کند. تا اینکه از یک اسباب بازی یا فعالیت به اسباب بازی دیگری برود. اینها نشانه هایی است که ذهن آنها در حال ایجاد ارتباطات بیشتر و شروع به درک روابط بین اشیا یا ایده های مختلف است.

گفتار و زبان

در حالی که کودکان با سرعت های مختلف رشد می کنند، اکثر کودکان نوپا حداقل تا ۵۰ ماهگی تولد حداقل ۵۰ کلمه گفتاری را تسلط دارند. مهارت های زبانی پسران ممکن است با سرعت کمتری نسبت به دختران رشد کند. اما اکثر کودکان ۲ ساله قبل از تولد سوم خود می توانند جملات سه کلمه ای را کنار هم قرار دهند.وبه رشد و پرورش کودک در خال تکامل است .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *