نق زدن کودکان

این عمل در پیش دبستانی سالهای اولیه دبستان شایع است.در اینجا صحبت ما درباره مشکل نق زدن دائمی و حاد است. چنین بچه هایی هم خودشان کلافه میشوند. و هم مادرشان را دیوانه میکنند. نق زدن کودکان در نتیجه زیاده خواهی های مکرر پیش می آید. و هفته ها طول میکشد. تا کاملا در کودک جا بیفتد. و غلبه بر آن هم کار آسانی نیست.

جملاتی که نق زننده های حرفه ای به کار می برند. معمولا اینهاست.در یک روز بارانی پشت سر هم میگویند: هیچ کاری نمیشه کرد. و یا :چرا نمیتونم بیدار بمونم .و این برنامه رو ببینم؟

کودک یک درخواست خاص را پشت سرهم تکرار میکند.اغلب درخواست ها شامل چیزها یا فعالیت هایی میشوند. که همه بچه ها از آنها لذت میبرند. ولی به شکلی دائمی و به شیوه ای غیرمنطقی خواسته میشوند.

بعضی از بچه ها فقط سر پدر یا مادر نق میزنند. این نوع کار در کودکان. بیان یک عادت یا روحیه نیست. بلکه نوعی واکنش و برخورد با پدر و مادری است. که کودک با او میانه خوبی ندارد. غالبا مادری که دو سه تا از فرزندانش نق میزنند. فقط میتواند. نق نق یکی از آنها را تحمل کند.

بعضی ها نق را نشانه لوس بودن یا ناامنی را باعث این کار می دانند. و بعضی ها نگرانی را عامل می دانند . در این مواقع یک پرستار خوب و مجرب می تواند. با تجربه کافی که دارد این امر را حدالامکان کنترل نماید.

جلوگیری از رفتار مناسب پرستار و والدین- رفتار کودکان

با پیش بینی ر فتار کودک می بایستی قبل از ابراز ناراحتی کودک از ایجاد آن جلوگیری شود. کارهایی مثل فعالیتهای جدید، بازیهای جدید و انجام کارهای بسیار ساده منزل از کودک کمک بخواهیم. باید این را بدانیم که کودک مدام باید مشغول باشد.

کودک به هنگام بی کاری و برعکس آن خستگی شروع به نق گریه می کند. کودک سعی بر این دارد که همیشه مورد توجه دیگران مخصوصاً پرستار و والدین خود قرار بگیرد.

پس اگر مطلبی و سئوالی از ما داشت سریعاً به آن جواب دهیم. و با سئوال و صحبتهایی که از کودک می کنید به او اطمینان دهید که شما مطالب او را شنیده و اهمیت می دهید به این صورت توجه او را به خود جلب نمایید.

اجازه ندهید کودک مدت زمانی برای پاسخ منتظر شما بماند. و به این طریق کودک از این کار خود منصرف گردد و یا اگر موقعیت نبود که جواب او را همان لحظه بدهید به ایشان بگویید که در اولین فرصت جواب او ر ا خواهید داد.

خواب کودک

سپس در این فرصت نه چندان دور از او بخواهید که دوباره سئوال را مطرح کرده و جواب لازم را به ایشان ارائه نمایید. و او را تشویق کنید.

به کودک فرق محبت کردن و گریستن و نق را بیاموزید. حتی اگر نیاز بود صدای نق نق او را ضبط نموده و در زمان مناسب برای او پخش نمایید. تا پی به اشتباه خود ببرد. و این آموزشی است در مورد درخواست صحیح خواسته هایش.

اجازه ندهیم کودک ازاین طریق موفق شود.

اگر کودک احساس کند.با این کار به هدف خود خواهد رسید. اینجا کار مشکل خواهد شد. و مدام از این روش استفاده خواهد کرد.

اگر چنین شد، به کودک خود گوش زد کنید. که من قبلاًجواب شما را دادم . حالا برای من گریه نکن برو هر وقت گریه ات تمام شد. برگرد پیش من تا صحبت کنیم.

در صورتی که کودک نوپا بود. او را کمی از خود دور کنید. تا گودک احساس کند که کارش اشتباه بوده. اکنون تبعید است . و اگر کودک به گریه های خود ادامه دهد. ولی سعی در کنترل خود نماید او را در آغوش بگیرید. و باید کودک بداند که منزل قوانین خود را دارا می باشد. و هر چه تلاش کند موفق نخواهد شد.

کمک در ابراز احساسات

گاهی هم این ناراحتی فرزندان به علت اینکه نمی توانند. احساس خود را بروز دهند صورت می گیرد. در این مواقع ارتباط گرفتن با کودک کمک کند.
نباید در ان زمان آنها را نصیحت کرد. حتی باید در زمان مناسب به او توضیح دهید. که این نحوه رفتار راه درستی برای رسیدن به اهداف خود نیست. و باعث می گردد شانس او در رسیدن به هدفش کمتر شود.

کودک خود را هر جایی با خود نبریم

مهمانی های بزرگسالان هیچ جذابیتی برای کودک ندارد. در صورت امکان او را نزد کسی بسپاریم که با او احساس راحتی دارد.

عدم سازش با بچه های دیگر

شاید والدین با این کار کودک مشکلی نداشته باشند. اما همین رفتار به مرور سبب دوری از دوستانش خواهد شد. مثلاً کافی است در بازی ببازد یا مطلبی و چیزی مطابق میل او نباشد و بعد مادر خود را با گریه بیدار کند.

توجه نکنید

کودکان زمانی که فریاد می کشند و گریه میکنند سعی در جلب توجه والدین و اطرافیان خود می نمایند. در این خصوص راهکار خاموشی و عدم توجه والدین می باشد. تا کودک به آن رفتار عادت نکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *