وزن نوزاد

میانگین افزایش وزن نوزاد

وزن نوزاد در لحظه تولد،اندکی بیش از سه و نیم کیلو و در فاصله ۳ الی ۵ ماهگی٬ هفت کیلو است .

یعنی میانگین وزن نوزاد در ۳ـ۵ ماهگی ٬دو برابر لحظه تولدمیباشد . نوزادانی که در لحظه تولد ریزنقش هستند٬ زودتر رشد میکنند٬ انگار میخواهند جبران منافات کنند و کودکانی که در لحظه تولد٬ درشت هستند٬در۳ـ۵ ماهگی ٬کمتر از دو برابر خواهند بود. کنترل این کار توسط پرستار کودک در منزل بسیار کار راحتی است

افزایش وزن نوزاد

یک نوزاد متوسط٬ در سه ماه اول تولد٬ نزدیک به یک کیلو افزایش وزن پیدا میکند(البته بعضی از نوزادان سالم بیشتر یا کمتر از این به وزنشان افزوده میشود)٬سپس این روند٬ کند میشود.در شش ماهگی٬این میزان به نیم کیلو در ماه میرسد که در یک دوره سه ماهه ٬ واقعا قطره ای بیش نیست. در سه ماهه آخر سال اول٬ میانگین اضافه وزن نوزاد به ۷۵۰ گرم در ماه میرسد و در فاصله سال دوم ٬این میزان به ماهی ۲۵۰ گرم کاهش پیدا میکند . از روی تغییرات هفتگی وزن نوزاد٬نمی توان درباره روند سالم رشد نوزاد قضاوت کرد.

وزن نوزادان

وزن نوزاد با دفع ادرار ٬مدفوع و یا شیر خوردن٬ کم و زیاد میشود. اگر متوجه شدید که وزن فرزند شما در هفته گذشته فقط صد گرم افزوده شده است. فورا به این نتیجه نرسید که او دارد از گرسنگی میمیرد و یا بلای دیگری به سرش آمده است. اگر کاملا سالم و شاد و راضی به نظر میرسد،یک هفته دیگر هم صبر کنید و ببینید چه اتفاقی رو میدهد. شاید در هفته بعد ٬وزن او آنقدر افزایش پیدا کند که جبران کمبودهای هفته قبل را بکند.

در مورد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میشوند. خیس کردن کهنه به میزان حداقل شش تا هشت بار در روز٬ بیداری و هوشیاری ٬خواب خوب و افزایش وزن هفتگی همگی نشانه های خوبی هستند و معلوم میشود که کودک شیر به اندازه کافی میخورد. همیشه به یاد داشته باشید که کودک هرچه بزرگ تر شود ٬ا فزایش وزن او کمتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *