مشکلات خواب کودکان


مشکلات خواب در کودکان ، اغلب کودکان،قبل از چهارسالگی،خواب های کوتاه روزانه را ترک میکنند.ولی شاید هنوز هم به اندکی استراحت در بعدازظهرها نیاز داشته باشند.

اگر کودک در این سن کمتر از ده ساعت در شبانه روز استراحت کند،بیش از حد خسته خواهد شد(میزان خواب کودک در این سن،حدود ۸-۱۳ ساعت است).

مشکلات خواب کودکان معمولا از سالهای پیش از دبستان بروز میکند و حتی بچه هایی هم که خوش خواب بوده اند،این گرفتاری را پیدا میکنند .کابوس های شبانه در این سن،عمومیت دارند.

مشکلات خواب بچه ها ممکن است از حسادت و احساس مالکیت هم ناشی شود.کودک در نیمه های شب از رختخوابش بیرون می آید و میخواهد به رختخواب پدر و مادرش برود،چون بدون اینکه حرفی بزند،ته دلش دوست ندارد پدر و مادرش باهم تنها باشند.

اگر به او اجازه این کار داده شود،بدش نمی آید که پدرش را با لگد از رختخواب بیرون بیندازد!هم برای بچه و هم برای پدر و مادر بهتر است که بلافاصله،اما کاملا جدی و نه با عصبانیت،او را به رختخواب برگردانند.

در هر صورت مشکلات خواب کودکان و حتی نوجوانان رایج بوده و هست، حتی در نوزادان نیز به خوبی قابل مشاهده است.

مطالعاتی که در این خصوص انجام گرفته نشان می دهد پایه این مشکلات از جمله دشواریهای تحصیلی ـ رفتاری، رشد و اجتماعی، وزن زیاد است و این مشکلات نه تنها برای سلامتی کودک اثرگذار بوده بلکه در پویایی خانواده نیز اثر بسزایی داشته است.

وقفه تنفسی انسدادی در هنگام خواب رفتارهای ناهنجار مانند راه رفتن در خواب یا خواب پریشی که در شروع خواب رخ می دهد، که کودک را در طول روز با علائم خواب آلودگی بیش از حد مواجه می کند.

شرکت پرستاری پرنیان

شرکت پرستاری پرنیان ٬ با اعزام پرستار در منزل شما و همچنین اعزام نیروهای مجرب با توجه به نیاز و خواسته شما٬ در صدد است تا بهترین اقدامات را د جهت رفع مشکلات خواب کودکان شما فراهم کند.

روانشناسان و روانپزشکان معتقدند که کمبود خواب امکان دارد آسیب های ذیل را داشته باشد.

  • تصادفات
  • مشکلات رفتاری
  • مشکلات خلقی
  • مشکلات یادگیری
  • مشکلات تمرکز و حافظه
  • مشکلات اجرایی
  • واکنش کندتر
  • پر اشتهایی.

علائم مشکلات خواب در کودکان

  • خر و پُف کردن
  • تنگی نفس در خواب
  • مشکل خواب رفتن
  • مشکل بیدار ماندن در طول روز
  • مشکل عمل اجرائی
  • پرخوری

شش توصیه برای بهبود مشکلات خواب کودکان

۱-یک زمان مشخصی را برای به خواب رفتن کودک تعیین کنیم. و حدالامکان این زمان تغییر نکند و همینطور زمان بیدار شدن از خواب تنظیم گردد. یکی از مراحل آرام بخش را قبل از خواب پیش بینی کنیم مثل حمام گرم یا خواندن داستان برای کودک.

۲-حداقل ۶ ساعت پیش از خواب به کودک نوشیدنی های حاوی کافئین دار را به او ندهیم.

۳-دما و نور اطاق یا محل خواب مناسب باشد.

۴-عدم ایجاد سر و صدا در خانه

۵-نزدیک به خواب کودک غذای حجیم به او داده نشود.

۶-در زمان به خواب رفتن کودک، تلویزیون، موبایل، کامپیوتر، رادیو روشن نباشد و موسیقی در حال پخش نباشد. نوزادان و کودکان باید زمانی که احساس می شود خسته هستند و خوابشان می آید به تختخواب بروند، نه اینکه در آغوش پرستار یا والدین خود به خواب رفته آنها را در تخت خود بگذاریم.

درمان اختلالات خواب کودکان

مرکز پزشکی استنفورد، اختلالات خواب در کودگان را با مطالعات بالینی به این نتایج رسید که با انتظارات، در خصوص خواب نرمال اطفال آغاز می شود. برخی مشکلات خواب با برنامه های اصلاح رفتاری به مشکلات خواب کمک می کند.

امکان این هست که در برخی از موارد پزشک مجبور به دادن داروهای مکمل برای درمان اختلالات خاص خواب که دارای بیماریهای زمینه ای هستند تجویز نماید و حتی این امکان هست که توسط متخصص گوش و حلق و بینی و یا حتی ارتودنسی یا با دیگر متخصصان مشاوره گردد.

ارزیابی عوامل بی خوابی

برای کیفیت بررسی و ارزیابی بی خوابی بیشتر ممکن است نیاز به بستری شدن در کلنیک باشد و نمونه خون از کودک جهت آزمایشهای تکمیلی گرفته شود.

اختلالات روانی ذیل نیز می تواند در ایجاد بی خوابی در کودک نقش داشته باشد.

  • اختلالات تحرک جنسی
  • خر و پُف کردن
  • آپنه انسدادی در هنگام خواب
  • سندرم پای بی قرار
  • بی خوابی
  • خواب پریشی ییا همان رفتارهای نامعمول
  • والدین زمانی متوجه می شوند بی خوابی کودک خود جدی است نباید از مدیریت آن مأیوس شوند و به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنند

انواع مشکلات خواب کودکان

اختلالات خواب در هر کودکی تقریباً متفاوت با هم هستند فلذا درمان هر کدام روش مخصوص به خود را دارد. چراکه هر کدام از انواع آنها باعث برهم خوردن خواب کودک می گردد. در ادامه به انواع اختلالات خواب در کودکان می پردازیم.

۱- خواب پریشی

یکی از انواع و گروه های بی خوابی خواب پریشی یا همان پاراسومینا است که باعث می گردد کودک در خواب رفتارها و حرکات غیرعادی از خود نشان دهد. مثل دندان قروچه، ناله کردن، شب ادراری، حرف زدن در خواب و دیدن کابوسهای شبانه در خواب.

۲- آینه خواب

آینه خواب همان وقفه تنفسی در خواب است که خیلی هم خطرناک است و این مشکل را باید خیلی جدی گرفت زیرا در این صورت به بدن کودک اکسیژن کافی نمی رسد.

۳- حمله خواب یا همان نارکوپسی

در اصطلاح رایج به این عمل همان بختک هم گفته می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که فرد دچار احساس خستگی شده و به خواب می رود و زمانی که این حمله در خواب به او دست می دهد و از خواب می پرد بلافاصله نمی تواند حرکت داشته باشد. افرادی هم که دارای بیماری MS هستند نیز دچار این حمله می شوند.

بی خوابی

خود بی خوابی هم نوع دیگری از اختلالات خواب در بزرگسالان و کودکان به شمار می آید. عدم توجه به این مشکل و اقدام به موقع برای رفع این مشکل باعث می گردد گودک با مشکلات یادگیری و ضعف سیستم ایمنی بدن و عدم تمرکز مواجه گردد.

اختلالات خواب در کودکان اوتیسم

متأسفانه در کودکان اوتیسمی اختلالات بی خوابی شایع تر می باشد، و به طور طبیعی این کودکان ۱۱ دقیقه دیرتر به خواب می روند و در طول شب مدام از خواب بیدار میشوند.

در این افراد مشکل آینه خواب بیشتر بروز می کند و تا صبح چندین بار تنفس آنها متوقف می شود و این کودکان از خواب خود انرژی کمتری را دریافت می کنند.

نیاز هست که کودکان اوتیسمی را در هنگام خواب به دقت زیر نظر داشته باشیم و با متخصص خواب کودکان مشکل را مطرح نمائیم.

علائم مشکلات خواب کودکان نوپا

در کودکان نوپا نیز اختلالات خواب به خوبی قابل مشاهده است و در این شرایط باید با اقدام سریع جهت درمان کودک دلبند خود، شرایط را حهت رشد کافی و استراحت ایده آل فراهم نمود. مواردی که نیاز است به پزشک متخصص مراجعه گردد:

۱- خر و پوف کردن کودک نوپا

۲- نفس کشیدن از راه دهان

۳- دم و بازدم همراه با صدای نسبتاً بلند

۴- احساس خفگی کودک یا سرفه در تمام طول شب

۵- عرق کردن زیاد کودک در زمان خواب

۶- حالت وحشت زدگی زمانی که کودک از خواب میپرد

۷- بی قراری و ثابت نبودن بدن در طول خواب

۸- لگد انداختن کودک در حین خواب

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *