سالمند

غذاهای سالمند

غذاهای سالمند ، نحوه عملکرد بدن سالمند و احساس خوبی که از نظر جسمی دارد مطمئناً به سن سالمند بستگی دارد. اما آیا می دانید بدن شما ممکن است نشانه هایی از پیری داشته باشد که با تعداد شمعی که در آخرین تولدتان خاموش کرده اید هماهنگ نباشد؟

در حالی که سن تقویمی چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم ، تعیین سن بیولوژیکی کمی دشوارتر است.

بدن شما ممکن است جوان تر از سن تقویمیتان باشد.این خبر خوبی است! این بدان معنی است که شما تا حدی بر روند پیری و سالمند شدن خودکنترل دارید. و با بهتر غذا خوردن ، ورزش کردن و ترک عادت های بد مانند سیگار کشیدن می توانید سرعت روند پیری را کاهش دهید .

همانطور که استفاده از بعضی مواد غذایی می توانند روند سامند شدن را کند کنند ، غذاهایی نیز وجود دارند که غذاهای پیرکننده سالمند به حساب میایند.

این یک موضوع بسیار مهم است ، چون شما به طور قطعی از تعدادی از غذاهای لیست زیر استفاده می نمایید بدون اینکه بدانید این مواد غذایی در دسته غذاهای پیر کننده است و برای سلامتی شما مضر خواهد بود.

غذاهای پیر کننده عبارتند از:

۱-گوشت های فرآوری شده
گوشت های حاوی مواد نگهدارنده در دسته غذاهای پیر کننده قرار دارند . برای ماندگاری بالای گوشت ها به آنها ترکیبات نیترات دار اضافه میکنند که این ترکیبات سرطان زا هستند

گوشت های حاوی مواد نگهدارنده به هیچ وجه سالم نیستند و باید کاملاً از آنها اجتناب شود .

بسیاری از این مواد نگهدارنده باعث تشکیل رادیکال های آزاد می شوند که به DNA آسیب می رسانند و روند پیری در سالمند را تسریع می کنند.

۲-چربی ها در بین غذاهای پیر کننده

بدترین چربی ها برای سلامتی سالمند شما ، چربی های ترانس هستند که به صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارند .
چربی های ترانس چربی هایی هستند که از حیوانات و فرآورده های حیوانی تهیه شده اند ، مانند استیک و شیر

چربی های ترانس مصنوعی که به آنها اسیدهای چرب ترانس نیز گفته می شود. با تبدیل روغن های گیاهی به مواد جامد در کارخانه ها ساخته می شوند .

روغن های هیدروژنه منبع اسید های چرب ترانس هستند .

چربی های ترانس سطح کلسترول بد LDL شما را افزایش می دهند و در عین حال باعث کاهش کلسترول خوب ،HDL می شوند. این چربی ها خطر بیماری های قلبی ، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را در سالمند افزایش می دهند.

غذاهای پیر کننده که حاوی چربی ترانس هستند عبارتند از:

غذاهای صنعتی تولید شده در کارخانه
مواد غذایی سرخ شده ، مانند دونات ، کیک ، کلوچه
مارگارین و سایر مواد مصنوعی

نکته : برچسب های روی مواد غذایی می توانند محتوای چربی ترانس را ذکر کنند ، حتی اگر ۰.۵ گرم در هر وعده باشد .

۳-محصولات مبتنی بر گندم

محصولات مبتنی بر گندم روند پیری را تسریع می کنند. اما اشتباه نکنید این گندم با گندمی که نیاکان ما خورده اند بسیار متفاوت است.
برای سالمند شما مفید نیست ، خصوصاً اگر در هضم گلوتن ، پروتئین موجود در گندم مشکل دارید .

تحولات غلات هضم آن را برای برخی افراد دشوار کرده است. بسیاری از افراد در اثر عدم تحمل گلوتن ، اثرات منفی بر سلامتی تجربه می کنند .

علاوه بر این ، گندم حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات و همچنین نوع منحصر به فردی از کربوهیدرات معروف به آمیلوپکتینA است که در غذاهای دیگر یافت

نمی شود . این کربوهیدرات ها سطح قند خون را بالاتر نگه می دارند و همچنین از طریق (محصولات نهایی گلیکوز) سرعت پیری را تسریع می کنند. محصولات پایه گندم به دلیل تولید بیشتر این ترکیباب بدنام هستند.

۴-روغن های گیاهی جزو غذاهای پیر کننده

از انواع آووکادو ، روغن زیتون و نارگیل استفاده کنید . اگرچه ادعا می شود این نوع روغن ها چون از گیاهان تهیه می شود برای سلامتی مضر نیستند ، اما در حقیقت این نوع روغن ها ، مانند روغن ذرت و کانولا ، تحت فرآوری و تصفیه کامل قرار گرفته اند و از بسیاری از مواد شیمیایی سمی مانند هگزان در این فرآیند استفاده می شود ، که روند سالمند را افزایش میدهد .

۵-شیرینی ، کلوچه و کیک

شیرینی ها حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع ، چربی ترانس و قندهایی هستند که مطمئناً روند طبیعی اکسیداسیون بدن شما را تسریع کرده و در دسته غذاهای پیر کننده برای سالمند است .

به دلیل سهولت مصرف و توانایی حمل در سفر ، معمولاً برای صبحانه یا میان وعده مصرف می شوند . شیرینی ها حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع ، چربی ترانس و قندهایی هستند که مطمئناً روند طبیعی اکسیداتیو بدن شما را تسریع می کنند و باعث افزایش روند پیری و البته باعث چاقی شما می شوند ، که این امر تاثیر زیادی بر روی سلامتی دارد .

برای حفظ سلامتی خود شیرینی جات را از رژیم خود دور کنید یا به ندرت از آنها استفاده کنید .

۶-غذاهای شور در دسته غذاهای پیر کننده

پیری در سالمند میتواند بخاطر مصرف زیاد نمک نیز باشد. همه ما در رژیم های غذایی خود از نمک استفاده می کنیم تا غذاها را اشتها آور کنیم ، اما معمولا بیشتر از حد ضروری برای بدن مصرف میکنیم .

سازمان FDA توصیه می کند بزرگسالان بیش از 2300 میلی گرم در روز نمک مصرف نکنند ، در حالی که میانگین مصرف در ایالات متحده 3400 میلی گرم است.

اثرافزایش سدیم بر روی بدن کم آبی است و باعث می شود در تلاش برای تعادل سطح الکترولیت ها ، مقدار زیادی آب دفع کنید. همچنین باعث تشنگی می شود .

علاوه بر این ، مصرف بیش از حد سدیم می تواند سلامت کلیه را به خطر بیندازد و باعث تجمع مواد زائد سمی در انها شود. سدیم حتی می تواند در روند طبیعی متابولیسم استخوان تداخل ایجاد کند .

مصرف زیاد سدیم باعث فشار خون بالا می شود که عامل اصلی بیماری های قلبی است .

۷-نوشیدنی های الکلی

الکل بر روی الاستین و کلاژن موجود در پوست تأثیر منفی می گذارد و باعث چین و چروک و افتادگی آن می شود.

وقتی در مصرف نوشیدنی های الکلی در سالمند زیاده روی شود، منجر به انواع بیماری های مزمن می شود که نه تنها بر پیری تأثیر می گذارد بلکه می تواند منجر به مرگ زودرس شود .

۸-نوشیدنی های انرژی زا جزو غذاهای پیر کننده

نوشیدنی های انرژی زا دارای مقدار زیادی قند و اسید هستند ، که می توانند به دندان ها آسیب برسانند همچنین کافئین و سدیم موجود در آنها می تواند منجر به کم آبی بدن شود ، به خصوص اگر آنها را به جای آب بنوشید.

زیرا کمبود آب یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث ایجاد چین و چروک پوست می شود .

همچنین غذاهایی مانند نان شیرینی ، بلغور جو دوسر ، ماکارونی و غلات باعث تسریع در روند پیری پوست شده و در دسته غذاهای پیر کننده قرار دارند .

“حتی غلات سالم” یا غلات سبوس دار كه از نظر شاخص گلیسمی پایین تر هستند ، می توانند پر از گلوکز ایجاد کننده چین و چروک باشند اگرچه نمی توان روند پیری را متوقف کرد ، اما می توان سالم ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *