اختلال خواب در سالمندان

اختلال خواب در سالمندان

اختلال خواب در سالمندان باافزایش سن،همه انسانها اغلب تغییراتی عادی مانند زود خوابیدن،زودتر از خواب بیدار شدن یا خواب بی کیفیت را در الگوی خواب تجربه میکنند. که به این اختلال خواب در سالمندان گفته میشود.خواب خوب به بهبود تمرکز و شکل گیری حافظه کمک میکند و به بدن فرد اجازه میدهد هرگونه آسیب سلولی را که در طول روز رخ داده است را ترمیم کند و همینطور سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

تغییرات خواب با افزایش سن:

هرچه سن افزایش می یابد،سطح هورمون رشد در بدن کاهش می یابد و بر روی کیفیت خواب فرد تاثیر میگذارد. به این دلیل که،بدن ملاتونین کمتری تولید میکند و ملاتونین هورمونی است که میزان خواب افراد را کنترل میکند . بنابراین،کاهش آن باعث اختلال خواب در سالمندان میشود و به همین دلیل است که افراد با افزایش سن،اصطلاحا خواب سبکی دارند.

در حالی که نیازهای خواب در افراد مختلف،متفاوت است،میزان خواب در افراد بزگسال سالم باید بین ۷.۵ تا ۹ ساعت باشد.

علل شایع اختلال خواب در سالمندان و مشکلات آن در سالمندان:

  • عادات خواب ضعیف و محیط ناسالم خواب
  • یائسگی
  • درد یا بیماری
  • داروها
  • عدم تحرک لازم در طول روز
  • عدم تعامل اجتماعی
  • استرس

عوارض بی خوابی در سالمندان

کم خوابی و بی خوابی مشکلاتی مانند قدرت حافظه ارتباط مستقیم دارد حتی بعضی از موارد که سالمند به زمین می خورد علت همین است و حتی باعث می شود که سالمند ضمن بی خوابی دچار افزایش اشتها در خود گردد.

بی خوابی دو نشانه دارد. ۱- سخت به خواب رفتن. ۲- کیفیت بد خواب

طبق تحقیقات بعمل آمده حداقل ۳۰% از سالمندان با مشکلات بی خوابی روبرو هستند و این مشکل بیشتر از سن ۶۰ سالگی به بالا شکل می گیرد.

انواع بی خوابی

بی خوابی گذرا: که بیشتر به خاطر استر س پدید آمده که با رفع مشکل، بی خوابی رفع خواهد گردید.

نوع ذوم بی خوابی حاد: که کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید.

نوع سوم: بی خوابی مزمن که زمان آن بیشتر از موارد فوق می باشد.

مهمترین دلایل بی خوابی سالمندان

۱- اختلالات روانشناسی

۲- بیماریهای جسمانی

مثل درد استخوانی و عضلانی، بیماری قلبی ـ تنگی نفس شبانه ـ بیماریهای ریوی ـ انسداد ریوی ـ بیماریهای دستگاه گوارشی. مثل زخم معده ـ یبوست و ….. بیماریهای ادراری مانند تخلیه ناقص مثانه، شب ادراری، بیماریهای سیستم عصبی مثل پارکینسون، آلزایمر ، و …. بیماریهای روانی مثل افسردگی، زوال عقل، روان پریشی و گرفتگی بدن حاصل از یائسگی.

رفتارهای اشتباه در بی خوابی

  • سبک و طریقه زندگی که بی تحرکی در آن وجود دارد.
  • خوردن وعده های غذای سنگین مخصوصاً شام
  • عدم تحرک و ورزش در حد توان سالمند
  • زود به خواب رفتن.
  • داشتن خواب روزانه

مشکلات محیط در اطاق خواب

  • وجود نور زیاد
  • کاهش یا افزایش دمای محیط خواب
  • تخت خواب نامناسب با توجه به شرایط سالمند

عوارض بی خوابی سالمندان

افراد سالخورده بر اساس بی خوابی می توانند به استرس مبتلا شوند و در طول روز از نظر ذهنی و جسمی خسته گر دند، همین امر نیز باعث می شود افراد دچار آسیب دیدگی مثل تصادف گردند، و نهایتاً کیفیت زندگی در این افراد کاهش می یابد.

درمان اختلال خواب در سالمندان

  • هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب رفتن و بیدار شدن
  • از تخت فقط برای خواب و رابطه جنسی استفاده کنید، نه فعالیت های دیگر مانند کار
  • انجام فعالیت های آرام، مانند مطالعه، قبل از خواب
  • اجتناب از نورهای خیلی روشن قبل از خواب
  • حفظ محیطی آرام و راحت در اتاق خواب
  • اجتناب از چرت زدن در طول روز

اگر پس از ۲۰ دقیقه پس از ورود به رخت خواب در به خواب رفتن مشکل دارید، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب از جای خود بلند شوید و کاری انجام دهید. خواب اجباری ممکن است به خواب رفتن را برای سالمند سخت تر کند.

توصیه هایی برای اختلال خواب در سالمندان

تحقیقات نشان داده است که افراد مسن می توانند اقداماتی را برای بهبود وضعیت اختلال خواب در سالمندان خود انجام دهند. این اقدامات اغلب شامل تمرکز بر بهبود بهداشت خواب و ایجاد عاداتی است که خواب با کیفیت را تقویت می کند. در اینجا به چند نکته برای استراحت شبانه بهتر در سال های طلایی سالمندی اشاره می شود.

۱-ورزش

افراد ی که به طور منظم ورزش می‌کنند سریع‌تر ین راه جهت رفع اختلال خواب در سالمندان است ، چرا که طولانی‌تر می‌خوابند و کیفیت خواب بهتری دارند. در واقع، ورزش یکی از بهترین کارهایی است که افراد مسن می توانند برای سلامتی خود انجام دهند.

۲-از عوامل آشفته کننده در اتاق خواب اجتناب کنید

یکی دیگر از عواملی که میتواند در هنگام خواب اختلال خواب در سالمندان را بهبود بخشد توجه به نکات ذیل است.

تلویزیون، تلفن همراه و چراغ‌های روشن می‌توانند خوابیدن را چالش‌برانگیزتر کنند. تلویزیون را در اتاق دیگری قرار دارید و سعی کنید با تلویزیون روشن به خواب نروید. وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خارج کنید و از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید.

۳-از موادی که خواب را کاهش می دهند، اجتناب کنید

موادی مانند الکل، تنباکو، کافئین و حتی وعده های غذایی سنگین در اواخر روز می توانند به اختلال خواب در سالمندان را مضاعف کند . سعی کنید سیگار را ترک کنید، مصرف کافئین را کاهش دهید و حداقل چهار ساعت قبل از خواب شام بخورید.

۴-یک برنامه خواب منظم داشته باشید

به یاد داشته باشید که افزایش سن، اختلال خواب در سالمندان را دشوارتر می کند. لذا، از تغییرات ناگهانی در برنامه خواب خودداری کنید. این یعنی هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید و از چرت زدن های طولانی بپرهیزید.

۵-یک برنامه روتین پیش از خواب داشته باشید

فعالیت هایی را بیابید که به شما کمک می کند برای خواب آمادگی پیدا کنید. در بسیاری از افراد مسن دوش گرفتن، مطالعه یا یک خلوت و عبادت کوتاه قبل از رفتن به رختخواب کمک می کند.

شرکت پرستاری پرنیان طراوت گستر با مجربترین پرستاران خود در کنار سالمند قرار دارد تا بهترین نوع نگهداری از سالمند شما را به بهتربن نحو بر عهده بگیرد.

با آرزوی امید به روزهای خوش پیش رو.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *