جلوگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی

اعتیاد کودک به فضای مجازی

اخیرا یکی از شایع ترین دغدغه های والدین جلوگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی در مورد کودکانشان شده است .این صحنه برای بسیاری از والدین آشناست که وارد اتاق تاریکی می شوند که کودکشان ساعت هاست در آن ساکت و بیصدا نشسته است. از گوشه اتاق در تاریکی سوسوی کوچکی از نور را می بینید که از تب لت کودک ساطع می شود .

اسم او را صدا میزنید اما او جواب نمیدهد .سرانجام موفق می شوید که به روشی توجه او را جلب کنید. وقتی بلاخره کودک با اجبار سر خود را بلند می کند و به شما نگاه می کند متوجه می شوید که حتی یک کلمه از حرف های شما را متوجه نشده است و این حاصل اعتیاد او به فضای مجازی است.
لازم در این شرایط کودک را درک نماییم ، نه اینکه او را از قضاوت کنیم.

تأثیر بر خواب:

مشاهده مداوم صفحه نمایش و اعتیاد به فضای مجازی ، به ویژه در دستگاه های قابل حمل مانند موبایل و تب لت بر میزان خواب کودکان در هر سنی تأثیر منفی دارد ، اما بیشتر در کودکان زیر ده سال مشاهده شده است.

تأثیر بر میزان فعالیت:

در برخی از مطالعات ، چاقی با تماشای بیش از حد تلویزیون و اعتیاد به فضای مجازی در کودکان مرتبط بوده است

تأثیرات منفی بر قدرت ذهن:

مطالعات نشان می دهد کودکانی که بیش از ۲ ساعت در روز صرف تماشای می کنند ، در آزمون های هوش و زبان نمره کمتری می گیرند.

پزشکان به این نتیجه رسیده اند که مدت زمان استفاده از فضای مجازی تاثیرات شدیدی بر روی کودکان می گذارد زیرا کودکان باید محیط خود را کشف کنند و مهارت های حرکتی خود را رشد دهند.

این حرکت و رفتار پویا و کنجکاوانه در صورتی اتفاق می افتد که کودک تمام وقت خود را صرف تماشای فیلم و بازی در فضای مجازی نماید.
در حقیقت ، این شرایط باعث ایجاد اختلالی می شود که از آن به عنوان اختلال در کمبود طبیعت یاد می کنند.

راهکارهای رهایی از اعتیاد کودک به فضای مجازی:

مرحله اول: یک جلسه خانوادگی تشکیل دهید تا یک برنامه کاربردی تهیه نمایید.

اولین قدم برای ایجاد یک برنامه کاربردی صحبت و تصمیم گیری با خانواده است. لازم است دلیل اینکه می خواهید زمان استفاده از تلویزیون و فضای مجازی را در خانه خود کاهش دهید چیست؟ آیا می خواهید وقت بیشتری را با كودكان خود سپری كنید ، آیا می خواهید از تأثیرات منفی اعتیاد کودکان به فضای مجازی جلوگیری كنید ؟

لازم است تمام اعضای خانواده وارد این گفتگو شوند . گاهی خود کودک نیز اعتراف می کند که از گذراندن وقت زیاد در فضای مجازی احساس ناراحتی می کند اما روش رها شدن از آن را نمیداند.

در طول بحث خود ، اهداف واقع بینانه تعیین کنید.

قطعا نخواهید توانست ارتباط کودک را با فضای مجازی به صورت کامل قطع نمایید . در حقیقت بعضی اوقات استفاده کودک از فضای مجازی یا تلویزیون برای مادرانی که

گاهی به استراحت احتیاج دارند یک فرصت طلایی است .

همانطور که میدانید ،گاهی برنامه های آموزشی با کیفیت می توانند تأثیرات مثبتی بر روح و روان کودکان داشته باشند.

زمان قابل قبول حضور کودک در فضای مجازی براساس گزارش آکادمی اطفال آمریکا (AAP):

کودکان نوپا: در مورد این کودکان کل وقت را بر روی بازی های فیزیکی نوزادان تمرکز کنید و فقط از رسانه های آموزشی برای کودکان خردسال ۱۸ ماه به بالا استفاده کنید.

سن۲ و ۵: زمان تلویزیون نگاه کردن نباید بیش از یک ساعت در روز باشد و باید والدین بیشتر توجه کودک را به استفاده از برنامه های آموزشی جلب نمایند.

سنین ۶ سال و بالاتر: محدودیت های مداوم را برای زمان استفاده از رسانه و فضای اجتماعی تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که رسانه ها جای خواب کافی ، فعالیت بدنی و سایر رفتارهای ضروری برای سلامتی او را نگرفته است.

سنین ۱۰-۱۸ سالگی: بیش از ۱-۲ ساعت زمان در کل روز توصیه نمیشود.

مرحله دوم: برنامه تعیین شده را برای یک روز اجرا نمایید.

برای شروع برنامه ترک اعتیاد کودک به فضای مجازی ، از قبل تاریخی را انتخاب کنید. این به فرزندان شما فرصت می دهد تا با آمادگی بیشتری وارد این برنامه شوند و با آن کنار بیایند

مرحله سوم: لیستی از “کارهایی که باید در عوض نگاه کردن به تلویزیون انجام شود” تهیه کنید

این لیست شامل فعالیت های جایگزینی است که می تواند برای کودک موثر و مفید باشد.

  • ممکن است اگر فعالیت های جایگزین را از قبل مشخص ننمایید کودک دچار سردرگمی شود ومدام از والدین خود بپرسد که حالا باید چه کاری انجام بدهم .
  • بهتر است برای تهیه این لیست از نظر و ایده های کودک خود نیز استفاده نمایید تا برنامه های جایگزین برای او قابل قبول و دوست داشتنی باشد. مثلا برای جایگزینی تلویزیون نگاه کردن در کودکان ، روال جدیدی را شروع کنید. در این مدت آنها را به خوردن میان وعده و تمرکز بر روی مشقهایشان تشویق کنید.
  • یک مادر با تجربه با چهار فرزند در چنین شرایطی از این استراتژی استفاده نمود :
  • مواردی را تهیه نمود که برای گذراندن اوقات کودکان جایگزین فضای مجازی گردد . این موارد شامل سه دسته بود

– تجهیزات ورزشی: مانند توپ فوتبال
– اسباب بازی های فضای باز: گچ و تخته سیاه ، حباب ساز ، بادکنک
– فعالیت های داخل منزل : کتاب های رنگ آمیزی و بازی های فکری

مرحله چهارم: دور از چشم ، دور از ذهن

اینکه برای جلوگیری از اعتیاد کودک به فضای مجازی به کودک گفته شود که نمی تواند به دستگاه تب لت خود دست بزند ، اما آن را در معرض دید او قرار دهید یک شکنجه تمام عیار است . اگر در دسترس باشد ، ناخودآگاه آنها آن را جلب می کنند.
کودکان فاقد سطح کنترل ذهنی لازم برای دور شدن از وسوسه هستند. لازم است دستگاه ها را به دور از دید ، به مکان جدیدی منتقل کنید که چندان وسوسه انگیز نباشد.

مرحله پنجم: به کودکان خود کمک کنید تا بازی کنند

برای جلوگیری از اعتیاد کودک به فضای مجازی ممکن است لازم باشد گاهی ، به عنوان والدین به بچه ها کمک کنیم تا بازی کنند. چند اسباب بازی بیرون بیاورید ، با کودک خود بنشینید و به او نشان دهید که بازی و استفاده از تخیل او چقدر سرگرم کننده است.
بعضی از بچه ها به راحتی وارد بازی تخیلی می شوند ، در حالی که دیگران به کمی تحریک احتیاج دارند.

مرحله ششم: این رفتار ها را الگوی خود قرار دهید

اگر والدین مدام در حال استفاده از موبایل مشاهده هستند ،باید انتظار داشت که آنها هم همین شیوه زندگی را داشته باشند.
می توان روزهایی را برای کل خانواده در نظر گرفت که در یک بازه زمانی مشخص، هیچ کس از فضای مجازی استفاده ننمایند و از این فرصت برای تقویت روابط خانوادگی استفاده گردد.

همانگونه که بیان شد برای جلوگیری از اعتیاد کودکان به فضای مجازی و استفاده از دستگاه های دیجیتال روش های مختلفی وجود دارد . با بکارگیری این شش مرحله به سرعت متوجه می شوید که کودکان شروع به ترک اعتیاد به فضای مجازی کرده اند.

پرنیان با داشتن کادری ماهر و باتجربه سال هاست که در عرصه خدمات مراقبتی و بهداشتی در خدمت هشمهریان گرامی میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *