تغذیه سالمندان

از مهم ترین مواردی که باید در زمینه مراقبت از سالمندان به آن توجه شود٬ بحث تغذیه سالمندان است. دوران سالمندی با تغییرات فیزیولوژیکی بسیاری همراه است و روند این تغییرات در افراد گوناگون٬یکسان اما سرعت آن متفاوت است. پیری با کاهش قوای جسمی و روحی همراه است.

اما می توان اکثر عوارض جسمی و روحی دوران سالمندی را با کنترل صحیح تغذیه به حداقل رساند.زیرا جسم و روح انسانها٬ پیوند

جدانشدنی و غیرقابل انکاری با یکدیگر دارند بنابراین سلامت جسمی باعث پایداری سلامتی روحی نیز میشود.

یکی از مهم ترین وظایف پرستار سالمند ٬کنترل تغذیه سالمند است . پرستار سالمند ٬گروههای غذایی که در تغذیه سالمندان باید در نظر گرفته شود. مثل غلات٬میوه و سبزیجات٬لبنیات ٬پروتئین ٬ ویتامین و مایعات را در تغذیه سالمند جای می دهد.

شرکت پرستاری پرنیان با اعزام پرستار سالمند در منزل در تهران و کرج ٬ سعی دارد از سالمند شما به بهترین نحو و با بهترین پرستارها مراقبت کند.

پرستار سالمند و تغذیه سالمندان

سالمندان به دلایل مشکلاتی که دارند تغذیه کافی نداشته و ندارند. به طور مثال خرید یا پخت و پز برای آنها سخت می باشد، یا به دلیل تنها بودن اشتهای کافی نداشته باشند و یا حتی ذائقه آنها با مابقی افراد خانواده گوناگون می باشد. لذا خوردن غذاهای سالم و مقوی بسیار حیاتی است. پرستار سالمند قبل از تهیه غذا حتماً وضعیت و سلامتی سالمند را در نظر گرفته و با پزشک مشاوره تا برنامه غذای سالمند را تهیه نماید.

مواردی که تهیه غذای سالمندان را آسانتر می کند

در مواردی که سالمند قادر به حرکت نیست و از پس کارهای خود برنمی آید، حتماً باید از پر ستار سالمند باتجربه و دلسوز استفاده گردد. وظیفه پرستار این است که یک برنامه هفتگی برای تهیه غذا در نظر بگیرد و خود سالمند هم در جریان برنامه غذای خود باشد. به این طریق سالمند حس بهتری برای خوردن غذا دارد و حتی بهتر است در آشپزی از خود سالمند نیز کمک گرفلته شود و در کنار پرستار از کار کردن خود لذت ببرد.

رژیم غذایی برای سالمندان

همه افراد می بایستی رژیم غذایی مناسبی با توجه به شرایط خود داشته و مر اعات نمایند، و به همین نسبت سالمندان نیز به خاطر شرایط جسمی اهمیت بالاتری دارند.

موارد ذیل به سالمندان کمک می کند که سالمتر غذا بخورند.

میوه و سبزیجات.

پروتئین ها مانند لوبیا ـ انواع ماهی ها ـ نخود فرنگی

غلات سبوس دارـ برنج یا پاستا ـ نان کراگر

چربی های اشباع شده به جای چربی های جامد استفاده کنید

تغذیه سالمندان

غذاهای خانگی

غذاهای پخت خانگی بهترین انتخاب هستند. زیرا غذاهای فناوری شده قند بیشتری نسبت به غذاهای خانگی دارند. و به همان نسبت افرادی که از غذاهای خانگی مصرف می کنند شادتر و سالمتر هستند. زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عضلات قوی تری دارند.

چربی ها

می بایستی چربی های سالم جایگزین چربی های ناسالم گردد. اطرافیان سالمند مثل پرستار یا مراقب و خانواده نبایستی از چربی های ترانس و اشباع شده استفاده کنند. زیرا این چربی ها کلسترول فرد را بالا میبرد و فرد مستعد حمله های قلبی است. پس تا آنحایی که ممکن است در تهیه غذا از چربی های ترانس به هیچ وجه در پخت وعده های غذایی استفاده نشود.

وعده های غذایی در تغذیه سالمندان

وعده های غذایی می بایستی براای سالمند ضمن قابل هضم بودن جذاب هم باشد و در این امر فقط کافی است مواد مختلف را با هم مخلوط کنید و غذای جذاب بپزید که غذا یکنواخت نشود. پس قابل هضم بودن آن خیلی مهم است و با افزایش سن اشتهای فرد نیز کمتر می شود. پس بهتر است تعداد دفعات وعده غذایی را زیادتر و حجم آن را کمتر کرد تا برای سالمند هم متنوع و خسته نکننده هم نشود.

استفاده از غذاهای شیرین در تغذیه سالمندان

اگر سالمند علاقمند به شیرینی است از شکر و قند استفاده نگردد. به جای آن از میوه و از وعده غذایی مانند اسنک ها و اسموتی های سالم استفاده گردد.

میوه ها و سبزیجات در تغذیه سالمندان

همانطورکه می دانید فیبر و آهن مورد نیاز بدن از مصرف میوه ها و سبزیحات به دست می آید. پس ۲ تا ۳ واحد سبزیجات و میوه را در غذای سالمند پیش بینی کنیم.

ویتامین ها در تغذیه سالمندان

یکی از مهمترین گروه های غذایی در این دوران ویتامینها هستند. این ویتامینها می بایستی در وعده های غذایی گنجانده شود. زیرا در این سنین بدن خود به خود قادر به ساخت بسیاری از ویتامین ها نیست و به همین دلیل می بایستی غذاهایی مثل تخم مرغ، پنیر، شیر و … را در وعده ها در نظر گرفت.

پروتئین ها در تغذیه سالمندان

پروتین ها تا ۶۰% انرژی فرد سالمند را تأمین می کند و از آنجایی که بدن سالمند دیگر قادر به تأمین پروتئین مورد نیاز خود نیست. به همین دلیل رفته رفته میزان پروتئین بدن به تحلیل می رود و منشاء عفونت و افزایش بیماری در سالمند است. پس نکته مهم این است که در برنامه غذایی فرد پروتئین جایگاه خاص خود را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *