یوگا در سالمندان

تاثیر یوگا در سالمندان

یوگا در سالمندان : بسیاری از سالمندان در سالهای پایانی عمر خود با طیف وسیعی از مشکلات جسمی درگیر هستند از جمله این مشکلات سالمندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش تحرک

-آرتریت

-درد مزمن

-پوکی استخوان

-فشار خون بالا

-استرس

-خواب کم

-سقوط با توجه به تحرک بدنی و تعادل

ورزش های مفید در سالمندی

پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری، و فعالیت های دیگری که باعث تقویت جسم و ذهن می شوند مثل: تای چی، پیلاتس و یوگا از جمله فعالیت هایی هستند که برای سالمندان مفید هستند.

یوگا

نوعي نـرمش اسـت كـه در حالـت سكون و آرامش صورت مـيگيـرد و باعـث نيـرو بخـشيدن به عضلات، اعصاب و ارگانهاي داخلي ميشود و افراد در هر سن و موقعيتي مـيتواننـد آن را انجـام دهند.

یوگا برای سالمندان

تمرینات تحمل وزن برای سالمندان از این جهت که در حفظ تراکم استخوان و کم کردن شیوع سقوط در سالمندان و انعطاف پذیری بیشتر عضلات و حفظ آنها، حفظ استخوان ها ، راه رفتن سریع، افزایش انعطاف پذیری استخوان هیپ( استخوان لگن) می شود.

بیشترین تاثیر سودمند یوگا بر کاهش خطر زمین خوردن از طریق افزایش توجه است.

جنبـه هـاي تطـابقي شـامل اصـلاح و تطبيـق سيستمهاي حسي و حركتي در پاسخ به شرايط محيطي متفـاوت است. از طرفي جنبه هاي پیش بینی كنترل وضعيت، سيـستمهـاي حسي و حركتي را بـراي نيازهـاي پاسـچرال بـر پايـه تجربـه و يادگيري قبلي تنظيم ميكند. در حين اجراي حركات يوگا ،تجربه حركتي سبب ميشود تا بدن مبتني بر روشهاي يـادگیری تاحدودي بر نوسانات تعادلی فائق آید.

ترس از سقوط

سالمندان که ترس از سقوط دارند، بسیار زیاد هستند و عواقب ترس از سقوط اثر تخریب کننده بر وضعیت سلامت جسمی و روانی آنها دارد. با این حال ترس از سقوط هنوز هم تعریف مبهمی دارد.

اساسا دو تعریف برای توضیح ترس از سقوط وجود دارد که در اولی، تعریف به خود ترس اشاره دارد و تعریف دومی به ازدست دادن اعتمادبه نفس ناشی از ترس سقوط در هنگام انجام فعالیتهای روزمره تمرکز دارد. ترس از سقوط می تواند با محدود کردن فعالیت ها باعث افزایش خطر سقوط و آسیب شوند. از طریق تمرینات یوگا و کنترل عوامل خطر سقوط قابل پیشگیری و کاهش است.

هاتايوگا

معروفترين مدل تمريني يوگا، بهترين راه براي سـلامت، تعادل و شادابي تن، افزايش ظرفيت ششها و تمركز ذهـن اسـت كه فرد را قادر به كنترل فعاليت سمپاتيك خواهد كرد. در هاتايوگا تمامي وضعيتهاي يوگا با توجه به وضعيت سالمند به عنوان يك فرد مبتدي كه انعطاف پذيري و قدرت كمـي دارد؛

قابل تعديل است. از سويي تمـرينهـاي هاتايوگـا بـا ضعف عضلاني ناشي از روند پيرشدن مقابله ميكنـد و توانـايي مقاومت در برابر خستگي را بهبـود مـيبخـشد .افراد با استفاده از تمرين بدني به ويژه تمرين هاتايوگا كه نياز به امكانات و هزينه زيادي ندارد؛ ميتوانند هم گام با افزايش سـن، مهارتهاي حفظ تعادل را افزایش دهند و از احتمال زمین خوردن و عواقب ناشی از آن مصون گردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *