بازی فکری در سالمندان

تاثیرات بازی فکری در سالمندان

تاثیرات بازی فکری در سالمندان بسیار مهم است و می تواند حافظه، مهارت های زندگی روزانه، و سلامت ذهن آن ها را افزایش دهد.

تمرین های ذهنی برای فعال نگه داشتن ذهن به اندازه تناسب اندام و قدرت بدنی در سنین بالا اهمیت دارد. در تمام طول عمر، مغز مسئول شاد نگاه داشتن ماست و هرچه سن ما بالاتر می رود سلامت ذهنی بخش بزرگی از داشتن زندگی مستقل است.

برای اطمینان از اینکه مغز ما به بهترین وجه ممکن کار می کند، ذهن هر روز باید به چالش کشیده شود. خوشبختانه، ورزش های ذهنی به لطف بازیهای سریع و فعالیت هایی که همه جا و برای همه امکان پذیر و لذت بخش هستند می تواند سرگرم کننده و آسان باشد.

ما تعداد زیادی از بهترین بازی فکری سالمندان و فعالیت هایی که برای سالمندان مناسب و در عین حال سرگرم کننده و موثر هستند و آزمایش شده اند را در اینجا ذکر می کنیم.

برای سالمندان ساختن وسایل نه تنها یک راه عالی برای استفاده از تخیل است بلکه کمک به حفظ چابکی دست ها و انگشتان درهنگام ساختن وسایل خانه یا هدیه برای دوستان و خانواده می کند. کارهای هنری و صنایع دستی نباید خیلی پیچیده و گران باشد. چرا سعی نمی کنید که قاب عکس های قدیمی را با کولاژ کاغذی تعویض کنید و یا از مجلات، کارت های تبریک بسازید یا برای نوزادان وسایل مورد نیاز ببافید؟

جدول کلمات برای سالمند

جدول کلمات برای سالمند یک چالش لذت بخش است که مغز را مشغول نگه میدارد و ورزشی برای ذهن محسوب می شود. حتی اگر تمام بخش های یک جدول حل نشود.

در اینجا یک نمونه از بازی کلمات می آوریم. ستونی از کلمات که در هر ردیف یک جفت کلمه وجود دارد که هر دو در یک کلمه وجه اشتراک دارند. برای مثال ردیف اول: قفل و پیانو. جواب کلید است، هر دو در داشتن کلید مشترک هستند.

  • کلید – پیانو
  • کشتی – کارت
  • درخت – ماشین
  • مدرسه – چشم

سلامت ذهن سالمند

سلامت ذهن سالمند را میتوان با بینگو( یک بازی شبیه دبرنا) بازی سرگرم کننده و راحتی است که با تعداد کم یا زیاد افراد می تواند انجام شود. این بازی فکری سالمندان یکی از رایج ترین بازی ها برای افراد مسن است که علاوه بر جذاب و انگیزشی بودن دارای فواید زیادی برای سلامت سالمندان است.

برای مثال این بازی سه حس شنوایی این بازی فعالیت گروهی بسیار خوبی است که حس تنهایی را کم کرده و حس تندرستی را افزایش می دهد.

بازی های تعاملی آنلاین

صدها بازی تقویت کننده مغز بصورت آنلاین وجود دارد که باعث بهتر شدن سلامت روان در سنین بالا و حتی قبل از آن است. کسانی که زیاد با تکنولوژی آشنایی ندارند. بازی های آنلاین را به راحتی می توانند پیدا کنند و دسترسی سریع داشته باشند و از انجام آن لذت ببرند. حتی می توانند آن را با چند نفره بازی کنند.

معماهای منطقی برای داشتن فکر متفاوت

معماهای منطقی فعالیتی هیجان انگیز است زیرا توانایی فرد در استفاده از جواب منطقی را امتحان می کند. بازی منطقی امکان تفکر خارج از چهارچوب، آفرینش راه حل های جدید و تثبیت خاطرات را برای شما فراهم می کند.

سرگرمی منطقی برای سالمند بسیار ایده آل هستند .

پازل ها برای تحریک کردن مغز

پازل ها اولین بازی های پروش مغز هستند . با این حال، با افزایش سن ، در خصوص بازی فکری سالمندان ممکن است فراموش کنیم پازل ها چقدر در تحریک ذهن موثر هستند. فایده دیگر پازل این است که با کم کردن فشار خون و کاهش سرعت تنفس به آرام شدن افراد مسن کمک می کند. حتی بعضی، پازل ها را نوعی از مراقبه می دانند که برای سالمندان با ذهن مشغول ایده آل است.

کارهایی برای تقویت حافظه و سلامت ذهن سالمند

  • با هر یک از حروف اسمتان دو شیء نام ببرید. تا پنج مورد افزایش دهید و سعی کنید هربار از موارد جدید استفاده کنید.
  • ماه های سال را به ترتیب حروف الفبا بگویید.
  • شش چیزی که می توانید با آنها پاهای خود را بپوشانید و با “س” شروع می شود نام ببرید.
  • هرکجا هستید به اطرافتان نگاه کنید و طی دو دقیقه پنج شی قرمز پیدا کنید که در جیب جا شود و پنج شی آبی که در جیب جا نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *