ویروس کرونا و کودکان

بیماری ویروس کرونا (COVID-19) زندگی کودکان و خانواده های آنها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. با شیوع COVID-19 . اطلاعات نادرست در این مورد این بیماری نیز گسترش یافته است. و به وحشت عمومی دامن زده است . یونیسف در حال آموزش متخصصان بهداشت در سرتاسر جهان است. تا به ارتقا سطح دانش عمومی در مورد این بیماری کمک نموده. و راهنمایی های لازم را به خانواده ها ارائه دهد.

کووید ۱۹ چیست ؟

ویروس کرونا ویروس 2019 (COVID-19) – “CO” که به صورت مخفف کرونا ، که در ترکیب این اسم “VI” برای ویروس و “D” برای بیماری است .

شناسایی و اعلام ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر ، نشانه مرگبارتر شدن ویروس نیست. بلکه نشان دهنده گسترش جغرافیایی این بیماری در سطح جهان است.

علائم ابتلا به کرونا ویروس چیست؟

بسیاری از علائم بیماری ویروس کرونا شبیه به آنفولانزا ، سرماخوردگی و سایر موارد است ، بنابراین برای تأیید اینکه آیا فردی مبتلا به COVID-19 است ، آزمایش لازم است.

شایعترین علائم بیماری ویروس کرونا تب ، سرفه و خستگی است. علائم دیگر می تواند شامل تنگی نفس ، درد یا فشار قفسه سینه ، دردهای عضلانی یا بدن ، سردرد ، از بین رفتن چشایی یا بویایی ، گیجی ، گلودرد ، گرفتگی یا آبریزش بینی ، اسهال ، حالت تهوع و استفراغ ، شکم درد و بثورات پوستی باشد. علاوه بر این علائم ، نوزادان ممکن است در تغذیه مشکل داشته باشند.

کودکان در هر سنی می توانند با COVID-19 بیمار شوند. در حالی که کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی را تجربه می کنند ، کودکان به طور کلی کمتر از بزرگسالان علایم بیماری جدی را نشان می دهند.

علائمی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد ؟

نفس نفس زدن / تنفس سریع یا کم عمق (ناتوانی در شیردهی در نوزادان) ، لب ها یا صورت کبود ، درد یا فشار قفسه سینه ، گیجی ، عدم توانایی در بیدار شدن / عدم تعامل ، عدم توانایی در نوشیدن یا پایین نگه داشتن مایعات ، درد شدید معده می باشد.

نکته : لازم است والدین در دوران شیوع کرونا نسبت به تزریق واکسن های دوره ای کودکان اقدام نمایند و به دلیل همه گیری این ویروس تزریق واکسن های کودک را به تعویق نیندازند . همچنین در ابتدای فصل پاییز کلیه افراد باید نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نموده تا از خطرات ابتلا به آنفولانزا در این دوره دور بمانند.

چگونه ویروس کرونا انتشار می یابد؟

ویروس COVID-19 ممکن است چند ساعت تا چند روز در روی سطوح مختلف زنده بماند ، اگرچه ضد عفونی کننده های ساده می توانند آن را از بین ببرند.انتقال ویروس از طریق هوا (انتقال آئروسل) می تواند در محیط های مراقبت های بهداشتی و بیمارستانی رخ دهد که در برخی اقدامات پزشکی قطرات بسیار کوچکی به نام آئروسل ایجاد می شود که در هوا ماندگار هستند.

تاکنون ، شواهد نشان می دهد که انتقال COVID-19 از طریق هوا در فواصل طولانی بعید است. براساس آنچه در حال حاضر می دانیم کسی که هرگز علائمی از ویروس را نشان نداده باشد ، می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند و ناقل باشد .

چگونه می توانم از خودم و دیگران در برابر بیماری ویروس کرونا محافظت کنم؟

در این قسمت اقدامات احتیاطی که می تواند جلوی ابتلا به بیماری ویروس کرونا را گرفت بیان می شود:

– دستان خود را مرتباً با استفاده از آب و صابون یا مالش دست با الکل بشویید.
– هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی را با آرنج یا دستمال بپوشانید.
– بین خود و دیگران حداقل ۱ متر و نیم فاصله قرار دهید.
– سطوحی که مرتباً لمس می شوند مانند تلفنها ، دستگیره های در ، کلیدهای روشنایی و میزهای جلویی را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید.

– اگر شما یا فرزندتان تب ، سرفه ، دشواری در تنفس یا سایر علائم COVID-19 دارید ، زودتر به دنبال مراقبت های پزشکی باشید
– از مکانهای شلوغ ، محصور با تهویه ضعیف خودداری کنید و سعی کنید فاصله فیزیکی از افراد در جمع را رعایت نمایید.
– هنگامی که در مکان های عمومی و شلوغ حضور دارید فاصله فیزیکی امکان پذیر نیست ، از ماسک پارچه ای استفاده کنید
– همه فضاهای داخلی را به خوبی تهویه کنید

آیا باید ماسک طبی بزنم؟

استفاده از ماسک طبی در صورت داشتن علائم تنفسی (سرفه یا عطسه) برای محافظت از دیگران ، یا مراقبت از شخصی که ممکن است به COVID-19 مبتلا باشد ، توصیه می شود.

در صورت قرار گیری ماسک الوده بر روی سطوح حتما سطح مورد نظر را ضد عفونی نمایید و از افزایش خطر انتقال ویروس جلوگیری نمایید.
ماسک های یکبار مصرف صورت فقط یکبار قابل استفاده است.

استفاده از ماسک به تنهایی برای جلوگیری از عفونت کافی نیست. و باید با شستن مکرر دست . پوشاندن عطسه و سرفه و جلوگیری از تماس نزدیک با کسی که علائم سرماخوردگی. یا آنفولانزا دارد (سرفه ، عطسه ، تب) همراه باشد.

اگر کودک من علائم COVID-19 یا بیماری ویروس کرونا را دارد ، چه کاری باید انجام دهم؟

به پزشک مراجعه نمایید ، اما به یاد داشته باشید علائم بیماری ویروس کرونا مانند سرفه یا تب می تواند شبیه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی باشدکه بسیار شدیدتر است.به روشهای مناسب شستشوی دستها استفاده از ماسک ادامه دهید تا کودک شما در برابر ویروس ها و باکتری های دیگر که باعث بیماری می شوند محافظت شود.

مانند سایر عفونت های تنفسی مانند آنفولانزا ، اگر شما یا فرزندتان علائمی دارید زود به پزشک مراجعه نمایید و سعی کنید از رفتن به مکان های عمومی (محل کار ، مدارس ، وسایل نقلیه عمومی) خودداری کنید تا از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید.

خطر شیر دادن مادر آلوده به ویروس کرونا

همه مادران در مناطق شیوع کرونا و در معرض خطر که علائم تب ، سرفه یا دشواری در تنفس دارند ، باید زودتر به مراقبت های پزشکی مراجعه کنند و دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی را دنبال کنند.

با در نظر گرفتن فواید شیردهی. و نقش ناچیز شیر مادر در انتقال سایر ویروس های تنفسی . مادر می تواند ضمن ادامه اقدامات احتیاطی لازم. به شیردهی ادامه دهد.

مرکز پرستاری پرنیان یکی از معتبرترین مراکز مراقبتی و پرستاری در منزل است که سال هاست در عرصه ارائه خدمات به سالمندان ، کودکان و بیماران مشغول به فعالیت شبانه روزی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *