مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودکان

پرستار نوزاد

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای کودکان : چگونه میتوان از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری کرد؟ اولین نکته برای تمیز کردن دندان بچه ها این است که با مسواک نرم شروع کنید.

افسانه ای هست که میگوید باید برای تمیز کردن دندان ها و لثه های کودکان٬ از گاز یا پارچه استفاده کرد تا به بافت لطیف لثه٬ آسیب وارد نشود.

این بافت لطیف لثه٬ پایه های میز٬ تخت٬ گوشت تن خواهر و برادر و هر چیزی را که سر راهش قرار بگیرد ٬می جود! لثه های بچه ها از پوست تمساح لطیف تر نیست!

نکاتی در مسواک زدن

  • دندان های کودک را باید بعد از صبحانه و قبل از خواب٬ مسواک زد. هر روز فواصل دندان ها را با نخ دندان تمیز کنید. این کار را معمولا باید قبل از مسواک زدن شبانه و بعد از خوردن شام انجام داد تا بقایای غذا از میان دندان ها خارج شوند. مسواک زدن کودک بعد از نهار هم مفید است.
  • شما می توانید به کودک کم سن و سال خود اجازه دهید. که از سنین پایین٬ مسواک زدن را شروع کند. ولی احتمالا لازم است خودتان کار را تمام کنید. تا مطمئن شوید که همه کثیفی های دندان از بین رفته اند. در فاصله بین ۶ – ۱۰ سالگی٬ هنگامی که کودک اثبات میکند. که میتواند مسواک زدن را درست انجام دهد. می توانید به تدریج این کار را به عهده خودش بگذارید.

استفاده از نخ دندان:

بعضی از والدین می پرسند در مورد کودکان چه نیازی به نخ دندان هست؟ اغلب دندان های انتهای دهان کودکان در تماس نزدیک با دندان های اطراف خود هستند.

چنین دندان ها یی به قدری به یکدیگر نزدیک اند که ممکن است غذا بین آنها گیر کند. شما هر قدر هم دقیق و محکم مسواک بزنید٬ موهای مسواک نمیتوانند غذا را بیرون بیاورند .نخ دندان٬ بین دندان ها فاصله می اندازد و بقایای غذا را بیرون می آورد و سپس میتوان با مسواک٬ آنها را بیرون راند.

شرکت پرستاری پرنیان طراوت گستر با اعزام پرستار کودک در منزل به شما خانواده های محترم در شایانی را میتواند انجام دهد

آموزش نخ دندان کشیدن به کودکان

خوب است به محض اینکه متوجه شدیم غذا بین دندان های کودک گیر کرده است. آموزش نخ دندان کشیدن به کودکان یاد دهیم. که چگونه نخ دندان را از میان دندان ها خود عبور دهد. دندانپزشک کودک یا مسئول بهداشت دهان و دندان می تواند. آموزش نخ دندان کشیدن را به کودکان بیاموزد.

اگر پرستار بچه از کودک شما مراقبت میکند٬ به او تاکید کنید. تا پرستار بچه شما در مقابل مقاومت های کودکتان برای مسواک زدن تسلیم نشود.

سفید کردن دندانهای کودکان

به علت ابزار نارضایتی، بسیاری از والیدن از بدرنگی دندانهای کودکان خود نهایتاً به دکتر دندانپزشک کودکان جهت سفید کردن دندانهای کودکان مراجعه می کنند. ولی مطلوبتر و بهتر است که اقدامات عملی و کمتری برای دندانها استفاده کرد.

خمیر دندانهای مختلف مربوط به این کار استفاده نمود و اقدامات مؤثرتر و عملی تر را به سنین بالاتری موکول کرد، چرا که باعث حساس تر شدن دندانها خواهد شد.

علت تغییر رنگ یا خرابی دندانهای شیری

علت تغییر رنگ یا خرابی دندانهای شیری کودکان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

۱- مصرف داروهای خاص

۲- عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

۳- زردی کودکان

۴- فلوروزیس ـ که از مصرف بیش از حد فلوراید پدید می آید.

۵- مصرف آنتی بیوتیگ

۶- اصابت ضربه به دندانها

دلایل ایجاد لکه روی دندان کودکان

اکثر این لکه ها بر اثر پوسیدگی دندان پیش می آید و برخی از این لکه ها معمولاً در اثر تجمع ذرات غذاهای تیره رنگ هستند، مانند نوشیدنی های رنگی.

تمیز کردن دندانهای کودکان در سنین ۳-۱ سالگی

در این سن از مدل مسواکهای سری کوچک و دسته ضخیم استفاده می گردد. ضمناً مسواک ها می بایستی نرم و مرطوب باشد.

خوردن خمیر. دندان فلوراید دار. منجر به مشکلاتی مانند ایجاد لکهای سفید تا قهوه ای. رنگ بر روی دندانهای دائمی نوزاد خواهد شد. که یک پرستار روزانه میبایستی مراتب فوق را رعایت نمایید.

تشخیص مسواک خوب برای کودکان

تشخیص یک مسواک خوب برای کودکان می‌تواند بهترین روش برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها باشد. در انتخاب مسواک برای کودک شما باید به چندین عامل توجه کنید.

۱- سایز مسواک
۲- جنس سر مسواک
۳- دسته مسواک
۴- برند مسواک

مسواک تاریخ گذشته

مسواک تاریخ گذشته می‌تواند باعث بروز مشکلات دهانی و دندانی شود و به جای پاک کردن دندان‌ها، باکتری‌ها و پلاک‌های دندانی را به دندان‌ها منتقل کند. علایم مسواک تاریخ گذشته:

۱- بوی نامطبوع
۲- سر مسواک
۳- رنگ مسواک
۴- زمان استفاده

زمان تعویض مسواک

زمان تعویض مسواک کودکان خود نیز دارای اهمیت خاصی است. در برخی از مسواکها رنگهای موهای نشانگر ابتداء به رنگ آبی است. و به مرور مصرف به رنگ نیمه آبی می رسد. نشانگر مسواک فاسد شده است. که این تغییر رنگ به طور متوسط بعد از سه ماه رخ می دهد.

شرکت پرستاری پرنیان سلامت طراوت گستر . با اعزام بهترین پرستار کودک در منزل اماده خدمات به خانوادهای محترم میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *