هنر در سالمندان

فواید هنر در سالمندان

هنر درمانی در سالمندان توسط یکی از متخصصین درمانگر هنری هدایت می‌شود که به آنها در این مسیر کمک می‌کند. همزمان با پرداختن به نگرانی‌های سلامت روحی، جسمی یا عاطفی خود، با اشکال مختلف هنری درگیر می‌شوند. برای بزرگسالان مسن، ایجاد هنر و شرکت در هنر درمانی برای سالمندان می‌تواند بسیار مفید باشد.

هنر درمانی یک راه خلاق برای سالمندان به منظور مدیریت درد، استرس و مقابله با از دست دادن حافظه است. طبق مطالعات انجام شده روی سالمندان، یک راه خلاق برای آنها برای مدیریت درد، استرس و مقابله با از دست دادن حافظه، هنردرمانی است. مطالعات نشان داده‌اند که سالمندانی که فعالیت‌های هنری دارند، کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. هم چنین از سلامت جسمی بهتر برخوردارند و نیاز به استفاده از دارو در آنها کمتر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که هنر درمانی به کاهش میزان تنهایی و افسردگی، همراه با ایجاد مهارت‌های جدید و روحیه بالاتر مرتبط است.

فواید هنر درمانی در سالمندان

هنر مدتهاست که یک فرآیند درمانی محسوب می‌شود. خلق یک چیز جدید، استفاده از مداد، رنگ، گل رس یا مواد دیگر می‌تواند تجربه‌ای رضایت بخش برای سالمندان باشد. برای سالمندان، هنر درمانی می‌تواند به بازگرداندن عملکرد و احساس عمومی بهزیستی کمک کند. بعلاوه، بسیاری از برنامه‌ها در یک فضای اجتماعی انجام می‌شود که به افراد سالخورده امکان برقراری ارتباط و روابط با دیگران را می‌دهد. بیایید نگاهی به برخی از مهمترین مزایای هنر درمانی سالمندان بیاندازیم.

افزایش مهارت‌های حرکتی و هماهنگی

در هنردرمانی، سالمندان روی یک کار واحد مانند نقاشی، بافندگی، مجسمه سازی یا یک پروژه خلاق تمرکز می‌کنند. در دوران سالمندی، افراد مسن کمتر فعالیت بدنی دارند. این مسئله باعث تحلیل رفتن عضلاتشان می‌شود. درگیر شدن در این فعالیت‌های بدنی سبک به بهبود هماهنگی و افزایش جریان خون کمک می‌کند‌. این امر می‌تواند باعث افزایش قدرت دست، مچ و انگشتان شود. در نتیجه، هنر درمانی در سالمندان مبتلا به آرتروز یا سایر شرایط مفصل در مدیریت التهاب و درد مزمن کمک می‌کند.

عملکرد و تحریک شناختی

درگیر شدن در هنر درمانی سالمندان را به فکر خلاقیت و تقویت عملکرد شناختی می‌اندازد. روند یادگیری چیزهای جدید مانند مهارت هنری جدید به تحریک فعالیت سالم مغز کمک می‌کند و ذهن ما را تیز نگه می‌دارد. برخی از مطالعات حتی حاکی از آن است که هنر ممکن است میزان پیشرفت بیماری‌های حافظه مانند بیماری آلزایمر را کاهش دهد. برای سالمندانی که با از دست دادن حافظه زندگی می‌کنند، روند ایجاد هنر درمانی در سالمندان می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط و بیان خود باشد. پرستار سالمند در تهران در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

ایجاد فرصت‌های ارتباط اجتماعی

در بسیاری از موارد، هنردرمانی در یک محیط اجتماعی اتفاق می‌افتد و شرکت کنندگان را ترغیب به معاشرت و تسهیل ارتباط با اطرافیان می‌کند. برای بزرگسالان مسن که ممکن است با احساس تنهایی یا انزوا دست و پنجه نرم کنند، هنر درمانی به آنها فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های اجتماعی خود را به کار گیرند و در یک محیط آرام دوستی‌های جدیدی ایجاد کنند. این مسئله به بهبود روحیه آنان بسیار کمک می‌کند.

کاهش درد

بسیاری از سالخوردگان تحت تأثیر آرتروز، فشار خون بالا و درد‌های دیگر قرار دارند. هنر درمانی در سالمندان به طور طبیعی آرامش بخش است. سالمندان برای استفاده از هنر از بازوها و انگشتان خود استفاده می‌کنند و این در حالی است که این فعالیت بدنی سبک اما سازگار است و می‌تواند به ارتقاء بهتر چابکی و جریان خون کمک کند. آنها با استفاده از حرکات کوچک و هدفمند، از افزایش هماهنگی حرکات بدن بهره مند می‌شوند و راحت‌تر می‌توانند درد آنها را نادیده بگیرند، زیرا در هنر خود متمرکز شده‌اند.

کاهش استرس

این فعالیت هنری می‌تواند استرس را برای افراد در هر سنی کاهش دهد، اما به ویژه برای افراد سالخورده و افرادی که در مراحل اولیه از دست دادن حافظه را دارند، بسیار مفید است. روزانه حدود ۶۰ هزار فکر از سرمان می‌گذرد. بسیاری از این افکار می‌تواند برای افرادی که با پیری مواجه هستند اثرات منفی داشته باشد. بنابراین هنر درمانی در سالمندان به ویژه کمک کننده به آنهاست. دلیل آن این است که وقتی افراد سالخورده به یک فعالیت هنری مشغول هستند، اغلب کمتر به مسائل منفی و اضطراب آور فکر می‌کنند. این حس بهزیستی می‌تواند اضطراب و استرس در سالمندان را به شدت کاهش دهد.

با فواید مثبت زیادی که وجود دارد، می‌توان فهمید که چرا بسیاری از مجامع بازنشستگی کلاس‌های هنری و برنامه‌های درمانی را ارائه می‌دهند تا به سالمندان کمک کنند کیفیت زندگی بهتر را تجربه کنند و از تفریح و آزادی لذت ببرند. در صورتی که سالمند عزیزتان به دلیل ناتوانی جسمی نمی‌تواند در این مجامع شرکت کند، پرستار سالمند در منزل تهران می‌تواند به انجام فعالیت‌های هنری به او کمک کند.

هنردرمانی می‌تواند یک فعالیت مفید و تحقق بخش برای کمک به کسانی باشد که از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. این می‌تواند کیفیت زندگی را برای آنها افزایش دهد. پروژه‌های هنری روشی سرگرم کننده و آرامش بخش برای افراد در هر سنی است که می‌توانند خلاقیت خود را ابراز کنند. اما برای سالمندان مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل بسیار ارزشمند هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *