جلوگیری از سقوط سالمندان

جلوگیری از سقوط سالمندان ، هر ساله میلیون‌ها سالمند ۶۵ ساله و بالاتر زمین می‌خورند. در حقیقت، بیش از یک نفر از هر چهار بزرگسال مسن هر سال سقوط می‌کند. اما کمتر از نیمی از این افراد به پزشک خود می‌گویند. همه ما نگران سالمندان عزیزمان هستیم، مخصوصاً وقتی که تنها زندگی می‌کنند. اگر نمی‌دانید که چگونه به پیشگیری از سقوط سالمندان کمک کنید و از زمین خوردنشان جلوگیری کنید، ادامه مقاله را دنبال کنید. به خاطر داشته باشید خدمات نگهداری از سالمند می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

حقایق مهم در مورد سقوط سالمندان

سقوط سالمندان و زمین خوردن. آنها تنها بزرگترین علت مرگ و مجروحیت. در آمریکایی‌های مسن است. حدود ۳۳ درصد از سالمندان حداقل یک بار در سال زمین می‌خورند و این سقوط منجر به بیش از ۲ میلیون مراجعه به اورژانس می‌شود. افتادن و زمین خوردن شایعترین علت صدمات مغزی در بزرگسالان مسن است. و همچنین امکان دارد صدمات شدید دیگری مانند شکستگی فمور ایجاد شود. که می‌تواند تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی. و به طور کلی بر اقتصاد خانواده بگذارد. هزینه مستقیم سقوط به جامعه در سال ۲۰۱۰ حدود ۳۰ میلیارد دلار بود.

سالمندانی که زمین می‌خورند، ترس از سقوط داشته و این ترس می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی و توانایی آنها در انجام صحیح ورزش و حرکات بدنی شود. کاهش فعالیت بدنی می‌تواند منجر به ایجاد یک چرخه معیوب شود که در آن وضعیت جسمی یک فرد مسن رو به وخامت بگذارد. به همین دلایل و موارد دیگر، پیشگیری از سقوط یک مؤلفه اساسی در مراقبت از سالمندان است.

چند مورد از آمار زمین خوردن

  • یکی از هر پنج سقوط سالمندان باعث آسیب جدی مانند شکستگی استخوان‌ها مانند شکستگی فمور یا ضعف سر می‌‌شود.
  • بیش از ۸۰۰۰۰۰ بیمار در سال به دلیل آسیب دیدگی از سقوط در بیمارستان بستری می‌شوند که بیشتر اوقات به دلیل آسیب دیدگی سر، شکستگی لگن، شکستگی مفصل ران و شکستگی استخوان ران (فمور) است.
  • هر ساله حداقل ۳۰۰۰۰۰ سالخورده به دلیل شکستگی لگن در بیمارستان بستری می‌شوند.
  • بیش از ۹۵٪ شکستگی لگن در اثر افتادن با پهلو ایجاد می‌شود.
  • زمین خوردن شایعترین علت صدمات مغزی (TBI) هستند.
  • در سال ۲۰۱۵، کل هزینه‌های پزشکی ناشی از سقوط بیش از ۵۰ میلیارد دلار بود.

چرا شکستگی لگن برای افراد مسن خطرناک است؟

دکتر چارلز پیترسون، جراح ارتوپدی مرکز تخصصی ارتوپدی سیاتل، می‌گوید: “سالمندان به دلیل اینکه تعادل خود را از دست می‌دهند، سقوط می‌کنند.” آنها در بینایی و حفظ تعادل خود مشکل دارند و ضعیف می‌شوند. در هنگام سقوط، به دلیل پوکی استخوان و استخوان‌های ضعیف دچار شکستگی بیشتری نسبت به افراد جوان می‌شوند.” عوارض شکستگی لگن در افراد مسن می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. خطر مرگ یک سال پس از شکستگی لگن می‌تواند از ۱۲٪ به ۳۷٪ در افراد مسن افزایش یابد. نگهداری از سالمند باعث می‌شود تا از بروز خطرات احتمالی و سقوط سالمندان جلوگیری شود.

بعد از سقوط و زمین خوردن سالمندان چه اتفاقی می‌افتد؟

بسیاری از سقوط‌ها باعث صدمه نمی‌شود. اما یکی از هر پنج سقوط باعث آسیب جدی مانند شکستگی استخوان. مانند شکستگی مفصل ران (هیپ) یا آسیب دیدگی سر می‌شود. این آسیب‌ها می‌تواند باعث شود که شخص دیگر نتواند فعالیت‌های روزمره را داشته باشد. یا به تنهایی زندگی کند.

علاوه براین زمین خوردن می‌تواند. باعث شکستگی استخوان‌هایی مانند شکستگی مچ دست، بازو، مچ پا، لگن و صدمات سر شود. اینه موارد می‌توانند بسیار جدی باشند، به خصوص اگر فرد داروهای خاصی مصرف کند (مانند رقیق کننده خون). یک فرد مسن که افتاده و با سر به زمین خورده. باید فوراً به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود که دچار آسیب مغزی نمی‌شود.
بسیاری از افراد در صورت افتادن. حتی اگر مجروح نشوند از زمین خوردن می‌ترسند. این ترس ممکن است باعث شود فرد فعالیت‌های روزمره خود را کاهش دهد. خدمات مراقبتی و پرستاری پرنیان طراوت گستر .این ترس و اضطراب را پیش بینی کرده. و برای جلوگیری از آن اقداماتی را انجام خواهند داد. در این صورت سالمند شما در آرامش و راحتی خواهد بود…

چه شرایطی احتمال سقوط سالمندان را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات عوامل بسیاری را شناسایی کرده‌اند که خطر سقوط سالمندان افزایش می‌دهد. بسیاری از این عوامل خطر را می‌توان تغییر داد یا از بروز آنها جلوگیری کرد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • ضعف بدن
  • کمبود ویتامین D
  • مشکل در راه رفتن و تعادل
  • استفاده از داروها، مانند دارو‌های آرام بخش یا ضد افسردگی. حتی برخی از داروهای بدون نسخه می‌توانند بر تعادل و میزان پایداری سالمندان روی پای خود تأثیر بگذارند.
  • مشکلات بینایی
  • درد پا یا کفش نامناسب
  • خطرات خانگی و عدم ایمنی مناسب محیط خانه

ادامه

بیشتر زمین خوردن‌ها در اثر ترکیبی از عوامل خطر ایجاد می‌شوند. هرچه عوامل خطر بیشتری در فرد وجود داشته باشد، احتمال سقوط سالمندان بیشتر می‌شود. پرستاری از سالمندان در منزل می‌تواند با کاهش عوامل خطر سقوط که در بالا ذکر شده‌اند، کمک کننده باشد.

این افتادن‌ها و زمین خوردن‌ها می‌تواند صدمات جدی را ایجاد کنند که مدت زمانی طولانی برای بهبودیشان لازم است. نکته برتر در مورد سقوط‌ها پیشگیری از آنها است که معمولاً اقداماتی نظیر جلوگیری از سرگیجه، مشکلات بینایی، عدم تعادل، تحرک ضعیف و یا موانع حرکتی پا است.

اهمیت نقش پرستار سالمند در پیشگیری از سقوط آنها چیست؟

اگر مبتلا به آرتریت، پوکی استخوان، هیپوگلیسمی، دیابت، نوسان فشار خون یا بیماریهای دیگری هستید که می‌تواند بر توانایی سالمندان در راه رفتن تأثیر بگذارد، از پزشک در مورد روش‌های مدیریت علائم سؤال کنید. اگر در غیر این صورت علائمی را تجربه می‌کنید. که احساس افتادن و سر گیجگی می‌کنید. سریعاً برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. در آخر، از پزشک متخصص یا داروساز خود در مورد عوارض جانبی دارویی و ترکیبی که می‌تواند. باعث افتادن و گیجی سالمندان شود، بپرسید. همچنین عادات سبک زندگی را تغییر دهید.

با دکتر خود صحبت کنید

  • از پزشک یا ارائه دهنده مراقبت‌های پزشکی بخواهید تا خطر وقوع سقوط را ارزیابی کرده و در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید با آنها صحبت کنید.
  • از پزشک خود بخواهید که داروهایی که سالمند را دچار سرگیجه یا خواب آلودگی می‌کند، بررسی کند. همچنین باید داروهای بدون نسخه‌ای که اغلب سالمندان برای کاهش درد مصرف می‌کنند ارزیابی باشد.

کمک پرستار سالمند در منزل در انجام تمرینات قدرت و تعادل

تمریناتی انجام دهید که پاهای سالمندان را قوی‌تر کرده. و تعادلشان را بهبود بخشد. پیاده روی، حرکات استقامتی. و کششی نمونه خوبی از این نوع ورزش است. خدمات مراقبتی و پرستاری به سالمندان کمک می‌کند. تا اقدامات لازم برای پیشگیری از زمین خوردن. و افتادن را همراه هم انجام دهند.

چشمانتان را چک کنید

حداقل سالی یک بار چشم‌های خود را تسط پزشک متخصص چشم معاینه کنید و در صورت لزوم حتماً شماره عینک‌های خود را به روز کنید. اختلال بینایی و چشمان کم سو از دلایل اصلی سقوط سالمندان است.

اقدامات که پرستار سالمند برای جلوگیری از سقوط انجام می دهد

عدم سلامتی و بیماری می‌تواند یک عامل مؤثر در سقوط باشد. اما به هیچ وجه تنها دلیل زمین خوردن. و افتادن سالمندان نیست. دانستن انواع فاکتورهای سقوط و روش‌های ایمن سازی. کمک شایان ذکری به آنها می‌کند. بنابراین حتماً به همه آنها توجه کنید. پرستاری از سالمندان در منزل به شما کمک می‌کند برای پیشگیری از سقوط عزیزان خود از این اقدامات احتیاطی استفاده کنید:

با حمام شروع کنید

سطوح مرطوب (روی زمین یا پیشخوان) می‌تواند بسیار خطرناک باشد. سالمندان فاقد تعادل و زمان واکنش لازم برای جلوگیری از سقوط هستند. اگرچه به نظر می‌رسد که بیرون رفتن از زیر دوش کار ساده‌ای است، اما ممکن است یک فرد مسن تعادل خود را از دست بدهد و به زمین بیفتد. برای کمک به آنها، تشک‌های بدون لغزش را در وان و حمام خود قرار دهید. چنگک را در نقاط استراتژیک اطراف حمام نصب کنید. میله‌های حوله کافی نیستند زیرا زیر وزن کامل بدن از بین می‌روند.

سر دوش را با دوش دستی تعویض کنید

افراد سالمند می‌توانند با حمام کردن با دوش دستی اطمینان بیشتری پیدا کنند. در صورت تغییر ناگهانی دمای آب، می‌توان دوش دستی را به راحتی دور کرد. علاوه بر این، به شستشو تمیز کردن بسیار کاملتری منجر می‌شود. شیلنگ‌های بلند اکنون در دسترس هستند که استفاده از آنها برای شخصی که در حمام نشسته است بسیار ساده‌تر است.

به ایمن بودن پله‌ها توجه کنید

چه در داخل خانه و چه در خارج از خانه سالخوردگان، پله‌ها می‌توانند نگرانی اصلی باشند. اگر خانه یک سالمند پله دارد. اقدامات احتیاطی زیادی را می‌توانید. برای پیشگیری از افتادن او انجام دهید.

مطمئن باشید که وسیله‌ای اضافی روس پله‌ها نباشد

خواه چند لباس رها شده باشد. یا وجود اسباب بازی نوه‌ها. هر چیزی که روی پله‌ها باقی مانده باشد. می‌تواند خطرناک شود.

نرده‌های پله را محکم کنید

اطمینان حاصل کنید که دستگیره‌ها شل نباشند. این دستگیره‌ها را هم در داخل خانه و هم در بیرون از خانه سالمندان محکم و ایمن کنید.

کفش‌های سالمندان را ارزیابی کنید

کفش باید به خوبی اندازه پا باشد و کف آن سر نباشد. پوشش هایی که بند دارند می‌تواند. از عوامل سقوط سالمندان باشد. کفش مناسب از بسیاری از خطرات ناشی از افتادن. زخمی شدن پا و عفونت آنها جلوگیری می‌کند. خدمات نگهداری از سالمند با بررسی هر کدام از این موارد. به افزایش کیفیت زندگی سالمند کمک می‌کند.

مبلمان اضافی را از سر راه بردارید

مبلمان بدون استفاده را بردارید تا به سالمندان فضای بیشتری برای مانور و راه رفتن بدهید. و کمک به ایجاد یک محیط زندگی امن‌تری برای او کنید. همچنین ممکن است یک مبل راحتی که هنگام نشستن خیلی فرو می‌رود. راحت به نظر برسد اما در صورت عدم تاًمین قدرت بدن لازم برای بیرون آمدن از آن. ممکن است فرد سالخورده به دام بیفتد.

عصا یا واکر تهیه کنید

پزشک در صورت نیاز برای کمک به تحرک بهتر می‌تواند بهترین توصیه را داشته باشد. این توصیه می‌تواند یک ویلچر، واکر یا عصا باشد. مانند هر نوع کمک برای ایمنی تحرک سالمند، مطمئن شوید. که این وسائل کمکی برای بهترین و ساده ترین استفاده تهیه شده است. ممکن است بعضی از بزرگسالان مسن، در استفاده از واکر ممانعت کنند. اما سالمندان ممکن است دریابند که استفاده از واکر باعث افزایش آزادی، استقلال و کیفیت زندگی آنها می‌شود. توجه داشته باشید که یک متخصص کاردرمانی باید به فرد آموزش دهد تا از این وسایل به طور صحیح استفاده کند. همچنین به اندازه وسایل کمکی توجه داشته باشید.

مطمئن شوید همه جای خانه نور کافی وجود دارد

سالمندان نمی‌توانند همیشه در یک اتاق تاریک یا سایه دار بخوبی ببینند. روشنایی بهتر می‌تواند به سالمند کمک کند تا ایمن‌تر راه برود. برای بهبودی بهتر محیط خانه از لامپ‌هایی که با کنترل از راه دور کار می‌کنند، استفاده کنید. اینها ممکن است برای شخصی که روی صندلی چرخدار قرار دارد بسیار کمک کننده باشد. با اضافه کردن لامپ‌های بیشتر یا روشن‌تر مطمئن شوید که خانه شما دارای نور کافی است.

سالمند را فعال نگه دارید

چه از طریق پیاده روی منظم و چه ورزش سبک و حرکات کششی، یک فرد مسن فعال می‌تواند پایدارتر باشد و تعادل خود را حفظ کند. خدمات مراقبتی و پرستاری به اطمینان از ایمنی محیط خانه، به سالمندان عزیز کمک می‌کند تا سلامت خود را حفظ کنند و زمین نخورند.

ای افراد مسن، جلوگیری از سقوط به معنای پیشگیری از آسیب است. پرنیان به شما کمک می‌کند. تا اقدامات لازم برای جلوگیری از افتادن. و زمین خوردن سالمندان عزیزتان انجام دهید. در نتیجه کیفیت زندگیتان افزایش یافته. و در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *