استفاده از سمعک در سالمند

یک مطالعه نشان داده است افرادی که دچار کم شنوایی هستند. و از سمعک استفاده می کنند کمتر دچار افسردگی یا زوال عقل می شوند. کاهش شنوایی با تغییراتی در مغز همراه است و ممکن است بر توانایی شکل گیری خاطرات جدید تأثیر بگذارد.

یک مطالعه دانشگاه میشیگان نشان داد که سمعک در سالمند می تواند توانایی شنوایی فرد را بهبود بخشد. بعلاوه ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل، افسردگی و زمین خوردن را کاهش دهد.

افراد مسن که به تازگی دچار کم شنوایی شده اند و از سمعک استفاده می کنند. در ۳ سال اول خطر کمتری برای تشخیص زوال عقل ، افسردگی یا اضطراب دارند.

بر طبق گزارش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها با منبع معتبر ، حدود ۴۰ میلیون آمریکایی نوعی کم شنوایی دارند. این اولین تحقیق برای تأیید مزایای سلامتی مرتبط با استفاده از سمعک نیست.

بر اساس نظر محققان “افراد مسن با کم شنوایی که از سمعک استفاده می کنند. ممکن است تحصیلات بهتری داشته باشند. یا ممکن است معاشرت بیشتری داشته باشند . و این همان عواملی است که با کاهش خطر زوال عقل نیز ارتباط دارند.”

از بین کسانی که مشکل شنوایی دارند تنها ۱۲ درصد از افراد زیر ۶۹ سال از سمعک استفاده می کنند. حتی اگر آنها بیمه ای برای تأمین هزینه یا تمام هزینه های آن داشته باشند ، بیشتر مردم از دستگاه هایی مانند سمعک استفاده نمی کنند.

چه کسانی از سمعک استفاده می کنند ؟

این مطالعه نشان داد که استفاده از سمعک در سالمند بر اساس جنسیت ، قومیت و محل سکونت با یکدیگر تفاوت دارند.
مردان مبتلا به کم شنوایی بیشتر احتمال دارد سمعک دریافت کنند. در حقیقت ، ۱۳.۳ درصد از مردان از سمعک استفاده می کنند ، در حالی که ۱۱.۳ درصد از زنان نیز همین کار را انجام می دهند.

با توجه به موقعیت مکانی ، تقریباً ۳۷ درصد از افراد کم شنوا که از سمعک استفاده می کردند ، در شمال و مرکز کشور زندگی می کردند ، در حالی که در ایالات کوهستانی ۵.۹ درصد را شامل می شدند.

خطر ابتلا به زوال عقل

ابتلا به زوال عقل (از جمله بیماری آلزایمر) در طی ۳ سال از تشخیص کم شنوایی در کسانی که از سمعک استفاده می کنند ۱۸ درصد کمتر بود.

خطر تشخیص افسردگی یا اضطراب در پایان ۳ سال برای کاربران سمعک ۱۱ درصد کمتر بود ، در حالی که احتمال درمان آسیب های ناشی از سقوط ۱۳ درصد کمتر بود.

افراد مبتلا به کم شنوایی نسبت به جمعیت عمومی سالمندان، به طور قابل توجهی آمار بالاتر از زوال عقل ، افسردگی و آسیب های سقوطی داشتند.

ارتباط مشکلات شنوایی با عملکرد مغز در سالمند :

همانطور که بیان شد محققان بر این باورند که کاهش شنوایی مربوط به سن با تغییراتی در مغز ارتباط دارد. از دست دادن تحریک شنوایی ممکن است منجر به کم تحرکی و ناکارآمد شدن قسمت هایی از مغز شود که مسئول حافظه یا تنظیم کننده خلق و خو هستند.

همچنین شواهدی وجود دارد که مغز برای جبران و کمک به حفظ درک گفتار ، پس از کاهش شنوایی دچار تغییراتی می شود.

بر طبق نظر محققان “دشواری در پیگیری و ادامه مکالمه در محیط های پر سر و صدا ممکن است باعث شود. سالمندان مبتلا به کم شنوایی گوشه گیر شده و از نظر اجتماعی منزوی شوند. که این شرایط با خطر افسردگی و زوال عقل بیشتری همراه است.

همانطور که می دانید استفاده از سمعک در سالمند سبب تقویت صداهای اطراف می گردد. و این از نظر جسمی خوب است. زیرا مغز را تحریک می کند و شبکه های عصبی را رشد و پرورش خواهد داد.

تردید در استفاده از سمعک در سالمند

هزینه بالای سمعک ممکن است برخی افراد را از تهیه آنها منصرف کند ، اما این یک سرمایه گذاری عاقلانه است.

بیماران سمعك را نشانه پیری می دانند و در در برابر علائم پیری خود مقاومت می كنند. فقط به این دلیل كه از نحوه قضاوت اجتماعی نسبت به خودشان ترس دارند.”

سمعک و جلوگیری از سقوط سالمندان :

سمعک ها تاثیر بسیار زیادی در کاهش خطر سقوط سالمندان دارند. با داشتن سمعک، قدرت شنوایی سالمندان بهبود پیدا کرده و به این ترتیب، او می تواند صداهای محیط اطراف خود را بهتر بشنود و به سرعت به موقعیت های خطرناک واکنش نشان دهد. این امر زمان واکنش سالمندان را کاهش و خطر سقوط شان را در صورت یافتن خطر به همراه خود کاهش می دهد.

همچنین، سمعک ها به سالمندان کمک می کنند تا با اعتماد به نفس بیشتری در فضا حرکت کنند و نسبت به پلیاندرنی و دیگر بیماری های مرتبط با هماهنگی حرکتی کمتر دچار باشند.

در کل، سمعک ها می توانند به عنوان یکی از راه های پیشگیری از سقوط سالمندان بسیار مفید واقع شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *