آنسفالیت در کودکان

آنسفاليت (التهاب حاد بافت مغز) بيشتر از طريق ويروس تبخال ايجاد مي شود و مي تواند در كودكان به اختلال در عملكرد مغز منجر شود با اين حال مي توان با روش هاي ساده از بروز اين بيماري پيشگيري كرد

در اغلب موارد علت آنسفاليت، عفونت هاي ويروسي هستند؛ ويروس هاي عامل بيماري آنسفاليت از حيوانات، حشرات يا انسان به انسان منتقل مي شوند.

** علائم آنسفاليت

علائم بيماري آنسفاليت متفاوت است و به محل التهاب در مغز بستگي دارد اما در بيشتر موارد بيماري با تب، سردرد و خواب آلودگي شروع مي شود. ممكن است چند روز قبل از اين علائم، بيمار نشانه هاي سرماخوردگي مانند آبريزش بيني، سرفه و احساس ضعف داشته باشد.
تهوع، استفراغ، بثورات پوستي، اسهال، درد گردن، كمر و پاها نيز ممكن است وجود داشته باشد. با پيشرفت بيماري، علائم شديدتر مانند تشنج، فلج اندام ها و تغييرات رفتاري ظاهر مي شوند.

** راه هاي تشخيص آنسفاليت

پزشك معمولاً از روي شرح حال و معاينه كودك به وجود آنسفاليت شك مي كند؛ محل زندگي و شرح حال، مسافرت اخير بيمار و سابقه تماس با حيوانات يا نيش پشه مي تواند در رسيدن به تشخيص كمك كننده باشد.
مهمترين آزمايش تشخيصي، بررسي مايع مغزي نخاعي است. آزمايش تشخيصي ديگر نوار مغز است كه در مراحل بسيار ابتدايي مي تواند امواج غيرطبيعي وقوع بيماري را نشان دهد. انجام سی اسکن و ام آر آي مغز نيز به تشخيص كمك مي كند.

** درمان آنسفاليت

در بيشتر موارد آنسفاليت هاي ويروسي خودبه خود برطرف مي شوند و درمان ضدويروسي اختصاصي ندارند. با اين وجود، امروزه براي تعدادي از عفونت هاي ويروسي مغز، داروي اختصاصي ضدويروسي در دسترس است.
پيش آگهي و عاقبت بيماري، به طبيعت ويروس به ويژه تب خال، سن كودك، وسعت و انتشار ضايعات، شروع هرچه زودتر درمان ضدويروسي اختصاصي از جمله آسيكلووير وريدي در هرپس (تب خال) و زود شروع كردن درمان بستگي دارد.
پس از ايجاد بهبودي بايد اقدامات توان بخشي را براي بيمار شروع كرد تا ضعف و فلج اندام ها به تدريج برطرف شود. از عواقب ماندگاري آنسفاليت هاي ويروسي عدم تعادل، صرع، ناشنوايي نسبي يا كامل و اختلالات رفتاري است.

** مادران شيرده

مادران شيردهي كه داراي ضايعات تبخالي به ويژه در ناحيه لب، دهان و دستان هستند ضمن رعايت كامل موازين بهداشتي بايد قبل از شيردهي دست هاي خود را كاملا با آب و صابون بشويند و هنگام شيردهي از ماسك و دستكش استفاده و از بوسيدن نوزاد خودداري كنند.
مادران داراي ضايعات تبخال از تماس مستقيم اين ضايعه با پوست كودك به شدت پرهيز كنند و نبايد نوزاد از سينه اي كه داراي زخم تبخالي است، تغذيه كند.

به طور كلي؛

  • كودكان مبتلا بايد تا مدت ها پس از بهبودي تحت پيگيري پزشكي باشند.
  • براي پيشگيري از بيماري، انجام واكسيناسيون موثر است اما در بقيه موارد واكسن موثري موجود نيست.
  • رعايت اصول بهداشت فردي، كنترل حشرات ناقل و از بين بردن مناطق تخم ريزي پشه ها مي تواند تا حدودي در موارد آنسفاليت هاي منتقله از راه حشرات موثر باشد.
  • بطور معمول افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، کودکان و افراد مسن یا افرادی که اثر بیماریهایی چون ایدز یا سرطان ضعیف بوده، به آن مبتلا می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *